Jano_1987
27.04.21 08:47
M
Keď som blbec, zabijem sa aj v 40km/h.
Po EU sa začína šuškať, že MPR na diaľniciach by mala klesnúť na 100km/h, na okreskách na 70km/h, v mestách na 30km/h, dokonca niektoré skupiny aktivistov požadujú rýchlosť v meste obmedziť na 15km/h z dôvodu bezpečnosti chodcov, lebo chodci sa namiesto pozerania na cestu pozerajú do mobilu, nesledujú premávku, porušujú vo veľkom pravidlá cestnej premávky a teraz najväčší gól, rýchlosť 15km/h nebude platiť pre cyklistov a e-cyklistov na e-bikoch (ten pocit, keď si kúpim e-bike za 4000€ s 3kW motorom čo dokáže ísť 70km/h a výrobca/predajca ho má zablokovaný na klasických 250W a že pri 25km/h sa motor vypne, ale za pár € vám to odblokujú). Argument tej skupiny ľudí, koľko cyklistov zabilo človeka. Pritom štatistika z Nemecka hovorí, že cyklisti v priemere za posledných 5 rokov spôsobili cez 10 000 nehôd ročne, kde bol na vine cyklista. Ide o cca 55% nehôd s účasťou cyklistov. Ďalších cca 30% sú nehody, kde sa cyklista aktívne podieľal na nehode. Priamo nenesie on vinu, ale má spoluvinu. Klasický prípad neosvetlený cyklista v noci zrazený autom, alebo situácia kde cyklista síce mal prednosť/či niečo podobné, ale videl, že proste môže prísť k nehode a nič preto nespravil, aby k nehode nedošlo. Sú to len čísla z ciest. Podľa špecializovaného nemeckého cyklistického portálu cyklisti spôsobia ročne cca 60-70 tisíc chodcom zranenie vďaka agresívnej jazde, porušovaniu zákona atď. Žiaľ presné štatistiky chýbajú, keďže ak vás zrazí auto, voláte automaticky políciu. Ak cyklista, voláte max tak záchranku. Takže sa dostávame do bodu, kedy autá musia jazdiť 15km/h a cyklisti neobmedzene. Pritom už politici na lokálnej úrovni aj v Nemecku, či v Holandsku a Anglicku bijú na poplach, lebo polícia rieši vkuse len šoférov a chodcov a cyklistov dlhodobo ignoruje a narastá výrazne podiel nehôd spôsobených chodcami, či cyklistami a pochopili, že nemôže len 1 skupina dodržiavať pravidlá a ďalšie 2 si robiť čo len chcú. Všetko má svoje hranice. Oficiálne sa argumentuje bezpečnosťou (až na to, že všetky štúdie potvrdili, že kde je neobmedzená MPR, tak je minimum havárii, ale zase rozumne, mať v obci neobmedzenú MPR je blbosť) a ekológiou (však od roku 2025 má byť zákaz predaja spaľovacích motorov a od 2035 ich používanie v EU má byť zakázané, povolené budú BEV, tak na aké emisie sa ideme vyhovárať?)
Jasne, výrobcovia ušetria, stačia jednoduchšie podvozku, na druhý stranu, na druhú stranu moderné autá už majú toľko asistentov, že ľudia sa prestávajú venovať riadeniu, lebo však mám asistenta, ak treba zasiahne. Na to tiež existuje niekoľko štúdií. A keďže EU tlačí na stále viac asistentov a ľudia proste si doma netlačia peniaze aby mohli kupovať čoraz drahšie vozidlá, tak automobilky musia niekde šetriť. Takto si ešte spravia pozitívne PR, ide nám o bezpečnosť.
Modelová otázka, samozrejme nájdu sa jedinci, čo nemajú pud sebazáchovy, alebo ľudia čo pretekajú na amatérskej, či profi úrovni. Koľko ľudí by si trúflo valiť si to na 300 koňovom aute so zadným náhonom cez Pezinskú babu čo to dá bez elektronických asistentov (ABS, ESP, trakčná kontrola)? Určite menej, alebo výrazne pomalšie, ako keď človek vie, že má to ABS, ESP a neviem čo všetko, čo mi dovolia viac riskovať, lebo viem, že, ak bude treba, tak zasiahnu. Ja osobne som mal možnosť si vyskúšať Nissan GT-R na Slovakia ringu v rámci jednej akcie s profesionálnym vodičom ako inštruktorom. Prvých 5 kôl zapnutí všetci asistenti, druhých 5 kôl všetci vypnutý. Ako priemerný vodič bez skúseností som na tom skoro 6km okruhu so všetkými asistentmi bol pomalší o cca 25 sekúnd ako inštruktor a keď som ich vypol, tak som som zajazdil o cca 20 sekúnd horší čas ako s nimi. Bavíme sa o necelých 6km. A to auto je na inej úrovni aj bez asistentov.
Odpovedať