Jeho celé meno je Renault Filante Record 2025 a ide o jednomiestny súťažný špeciál, ktorý má trochu inú úlohu, ako jemu podobné vozidlá. Tiež vznikol preto, aby trhal rekordy, nie však v maximálnej rýchlosti, ale v oblasti prevádzkovej efektivity. Inak povedané, v spotrebe...
Pochopiteľne ide o elektromobil, ktorý je vybavený trakčnou batériou s kapacitou 87 kilowatthodín. Na tom by dnes asi nebolo nič zvláštne, identické množstvo energie má v akumulátore tiež Renault Scenic E-Tech Long Range, v tomto prípade sa však konštruktérom podarilo udržať pohotovostnú hmotnosť na hranici 1000 kg!
Päť metrov karbónu s hliníkom
Nejde pritom o malú „hračku na baterky“. Filante má dĺžku 5,12 metra, čo je na úrovni napríklad luxusného Range Roveru. Pritom je ale vysoké len 1,19 metra, zatiaľ čo šírka 1,71 metra je relatívne konvenčná.
O vývoj nových batérie sa postarala divízia Ampere a sú zaujímavé napríklad tým, že jednotlivé články sú integrované priamo to akumulátorových paketov bez ďalších medzistupňov, čím konštruktéri ušetrili miesto. Puzdro je pritom vyrobené z uhlíkového kompozitu, aj tak ale batéria váži „takmer 600 kg“.
S kapacitou Scenicu E-Tech LR
Len pre zaujímavosť by sme mohli dodať, že Scenic E-Tech so sériovou batériou s rovnakou kapacitou zvládne na jedno nabitie podľa metodiky WLTP 625 kilometrov a s výkonom 218 koní zrýchli z miesta na stovku (pri pohotovostnej hmotnosti takmer dve tony) za 7,9 sekundy.
Filante chce pochopiteľne predviesť výrazne lepší akčný rádius, pointou tohto „pojazdného laboratória“ je však snaha zmenšiť budúce baterky tak, aby zároveň ponúkali rovnaký alebo ešte lepší dojazd.
Táto snaha má logicky viesť tiež ku znižovaniu cien elektromobilov, pretože batéria dnes tvorí (podľa zástupcov koncernu Stellantis) približne 40 percent z celkových nákladov na tento typ automobilu.
Renault Filante chce však zaujať nielen nízkou spotrebou energie. Jeho podvozok je vyrobený z karbónu, oceli a hliníkových komponentov, pričom časť z nich vznikala pomocou 3D tlače. Konštruktéri navyše ušetrili hmotnosť aj tým, že vo vozidle použili techniku steer-by-wire a brake-by-wire, inak povedané „riadenie a brzdy po drôte“, aby nemuseli do auta dať príslušné mechanické súčiastky.
Nechýba ani tempomat
Na rekordy pripravený monopost je postavený na 19-palcových, kompletne zakrytých diskoch a špeciálnych pneumatikách dodaných koncernom Michelin.
Karoséria i kokpit Renaultu Filante je podľa tvorcov inšpirovaný letectvom a kozmonautikou, takže v ňom nájdete napríklad sedadlo prispôsobujúce sa tvaru pilota a vyzerá trochu ako vypožičané z raketoplánu. Vtipné potom je, že v snahe uľahčiť obsluhe život či rekordnej jazde na dlhé vzdialenosti je Filante vybavený napríklad tempomatom.
Testy novinky začnú už v priebehu najbližších mesiacov, najskôr však musí Filante prejsť skúškami v aerodynamickom tuneli. Až potom vyrazí na dráhu či soľné pláne.
zdroj: Renault