DeZir je prvý projekt, ktorý vznikol pod taktovkou Laurensa van den Ackera a má pritiahnuť ľudí späť k Renaultu. Dizajn prednej časti naznačuje novú identitu, ktorá sa stane charakteristickou črtou všetkých modelov Renault v budúcnosti. Skrášľujúci vzor na koži je založený na plastickom znázornení loga Renaultu a je príkladom sofistikovaného krajčírskeho umenia à la française. Táto technika taktiež naznačuje vývoj trendov pre budúce produkčné modely.
DeZir je poháňaný elektrickým motorom uloženým pred zadnou nápravou, a to kvôli optimalizovaniu rozloženia hmotnosti medzi prednými a zadnými kolesami. Vertikálne montované lítium-iónové batérie s kapacitou 24 kW/h sa nachádzajú za sedačkovou lavicou a poskytujú vozidlu autonómiu 160 km.
Chladenie batérií je zabezpečované nielen vzduchom vedeným naprieč autom spredu dozadu, ale aj – a najmä – prúdom vzduchu, ktorý vstupuje cez bočné prieduchy zapustené do bočných hliníkových panelov na obidvoch stranách auta. Samotný motor je ten istý, aký sa používa v elektrických modeloch Renaultu, avšak evolúcia umožnila zvýšiť jeho výkon a krútiaci moment na 110 kW (150 k) a 226 Nm.
Na výber sú tri možnosti dobitia batérii:
- štandardné dobitie s využitím bežnej domovej zásuvky (ktoré plne nabije batérie za 8 hodín)
- rýchle nabitie s využitím 400V trojfázového prúdu (nabije batérie na 80% ich kapacity za 20 minút)
- rýchla výmena batérii vďaka Quick Drop technológii Renault (výmena batérie za 3 minúty).
Pre optimalizáciu dojazdu a dynamických výkonov, sa technikom z Renault Design podarilo udržať hmotnosť DeZiru na minime: jeho karoséria je vyrobená z kevlaru, zatiaľ čo jeho oceľový rúrkový rám je podobný tomu, ktorý bol použitý v závodnom Mégane Trophy. DeZir s ním dokonca zdieľa aj niektoré podvozkové črty, a to dvojité lichobežníkové zavesenie – aby poskytoval veľmi vysoký štandard v oblasti precíznych jazdných vlastností.
Aerodynamika modelu DeZir bola taktiež veľmi starostlivo vycibrená, najmä vďaka zakapotovanému podvozku auta s prúdnicovým dizajnom a zadnému difúzoru. Výsledkom tejto práce je koeficient odporu vzduchu (Cd) iba 0.25 a tiež vynikajúca akcelerácia. DeZir totiž dokáže z kľudu na 100 km/h akcelerovať za 5 sekúnd a z nuly na 50 km/h iba za 2 sekundy.
Balík energetickej efektívnosti DeZiru taktiež obsahuje rekuperáciu brzdnej energie. Technológia, ktorú pri tom využíva je založená na rovnakých princípoch ako KERS (Kinetic Energy Recovery System – Systém rekuperácie kinetickej energie) používaný vo Formule 1. Keď auto spomalí, kinetická energia je regenerovaná a uložená do batérií. V prípade DeZiru môže byť táto energia použitá vodičom, aby poskytla dočasný dodatočný výkon, keď si to vodič želá, pomocou tlačidla umiestneného na volante.
Laurens van den Acker
Tento 45-ročný dizajnér prevzal úlohu šéfa dizajnu v automobilke Renault v máji 2009 a nahradil tak svojho predchodcu, Patricka le Quémenta, ktorý po 22 rokoch vo funkcii odišiel do dôchodku. Práve le Quément bol zodpovedný za dizajn Twinga so „žmurkajúcimi očami“, a tiež za tak často diskutovaný dizajn predchádzajúcej generácie Renaultu Mégane. Svojho času povedal: „Esencia dizajnu automobilu nie je harmónia a vyváženosť. Je omnoho dôležitejšie nájsť tú správnu nevyváženosť.“ Či jeho nástupca bude zdielať rovnaký názor, zatiaľ zostáva tajomstvom. Van den Acker je známy častým využívaním foriem vĺn, piesočných dún a púštnej trávy vanúcej vo vetre, čo neznie veľmi ako nevyváženosť v dizajne jeho predchodcu. Laurens van den Acker je pôvodom Holanďan, priemyselný dizajn vyštudoval v Delfte v roku 1990. Pracoval pre značky Audi, Volvo a Ford a v roku 2006 sa stal šéfom dizajnu značky Mazda. Táto práca ho zaviedla do Japonska, kde si ho všimol Carlos Ghosn, súčasný prezident spoločnosti Renault. Van den Acker je zodpovedný aj za dizajn Dacie a spoznáte ho podľa ekcentrického poznávacieho znaku: takmer vždy nosí tenisky Puma výrazných farieb!
zdroj: Renault Slovensko