Modernizácii sa nemôže vyhnúť Mégan, ktorý je určite pre verejnosť stále atraktívny.
Dizajnové zmeny príliš neprekvapili. Najvýraznejším novým prvkom sú, pre dnešnú dobu úplne samozrejmé, LED denné svetlá a nový predný nárazník. Ďalším detailom sú chrómové doplnky. Zákazníci budú mať dostatočný priestor na prispôsobenie si vzhľadu vlastným potrebám. Ako príklad uvediem širokú ponuku zliatinových diskov. Ponuka farieb pre Collection 2012 sa rozrástla o špecifickú modrú a bielu.
Renault sľubuje, že pod kapotu sa dostanú úspornejšie motory s vlastnosťami väčších agregátov. Ako to teda je? Ako prvý prichádza na rad úplne nový preplňovaný benzínový motor Energy TCe 115. 1,2 litrový motor nahrádza väčší 1,6 16V. Novinka ponúka 85 kW (115 k) a maximálny krútiaci moment 190 Nm. Oproti svojmu predchodcovi má jednadvojka na viac o 3,7 kW (5 k) a 40 Nm. Emisie a spotreba išli dole až o 25%! Mégane s týmto motorom bude na 100 km potrebovať 5,3 litra benzínu a vyprodukuje 119 g CO2/km. Preplňovanie a priame vstrekovanie vytvárajú celkom peknú spotrebu. Ktovie ako to s ňou bude v reálnej prevádzke.
Energy TCe 115 má dostupných 90% krútiacheho momentu od 1500 otáčok.
Najvýkonnejšou voľbou pod kapotu bude Energy dCi 130, ktorý vytláča 1,9 dCi 130. 1,6 litra objemu poskytuje výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm. V tomto prípade klesla spotreba o 20% čo znamená v kombinovanom cykle 4,0 l/100 km a produkciu emisií na úrovni 104 g CO2/km. Menej výkonným dieselovým motorom je Energy dCi 110 s objemom 1,5 litra, ktorý sa môže chváliť najmä spotrebou (3,5 l/100 km) a ekologickosťou (90 g CO2/km). Najpredávanejší agregát napriek nízkej spotrebe má vrchol krútiaceho momentu pri 260 Nm.
Energy dCi 130 má dostupných 80% maximálneho krútiaceho momentu tiež už od 1500 otáčok. Motor zvláda až 4500 otáčok.
Všetky spomínané agregáty prichádzajú so systémom Stop & Štart a so schopnosťou rekuperovať kinetickú energiu brzdenia. Výraznú zásluhu za znižovanie spotreby má aj downsizing, ktorý je dnes trendom. Mégan Collection 2012 sprevádza aj snaha o zvýšenie bezpečnosti posádky a okolia. Medzi hlavné prvky patrí automatické prepínanie diaľkových svetiel a varovanie pri opustení jazdného pruhu. Okrem toho Mégane ponúka asistenta rozjazdu do kopca, parkovacieho asistenta, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a kvalitný audiosystém Bose.
Denné LED svietenie je dnes už samozrejmosťou. Pochopil to aj Renault.
Motory Energy prinášajú naozaj novú energiu. Mégane bude s nimi jazdiť úsporne, ale aj dynamicky.
Aktuálna generácia Mégane v produkcii od r2008 zaznamenala veľký nárast v kvalite a spoľahlivosti. Potvrdzujú to aj zistenia od organizácií ADAC alebo Dekra. Collection 2012 v tom snáď bude pokračovať. Aby som fajnšmekrom neostal nič dlžný, pripájam prehľad technológií, ktoré Renault prevzal z Formuly 1:
1.“Štvorcová” konštrukcia motora
Motor Energy dCi 130 zažil inováciu vo forme tzv. štvorcovej konštrukcie. Konfigurácia predstavuje štvorec, kde zdvih piestu je takmer identický s vnútorným priemerom valca (vŕtanie). Táto konštrukcia umožňuje použiť ventily s väčším priemerom a zlepšiť tak plnenie spaľovacej komory a zvýšiť výkon. Koncept sa v sériových dieselových motoroch zatiaľ používa len zriedkavo.
Renault dbal aj na odhlučnenie motorov. Vďaka tomu by v interiéri malo byť príjemne tichúčko.
2. Priečny prietok vody (transverse water flow)
Táto chladiaca technológia, bežná v rámci pretekoch Formuly 1, sa spojila so zdvojeným plášťom chladenia hlavy valcov. Priečny prietok vody, ktorý v F1 zlepšuje účinnosť chladenia a minimalizuje straty prítlaku, umožňuje používať energeticky úspornejšie vodné čerpadlo. Konštruktéri využili tieto dve hlavné inovácie v motore R9M (Energy dCi 130), v ktorom ho skombinovali so zdvojeným plášťom chladenia hlavy valcov. Táto vlastnosť zlepšuje prietok vody a tým optimalizuje chladenie v tepelne náročných zónach motora (spaľovacia komora, vstrekovacie trysky). Každý valec je totiž chladený rovnako. Keďže časť kvapaliny neobteká spaľovacie komory, systém účinne chladí hlavu valcov a umožňuje tak zvýšiť špecifický výkon motora. Navyše kvapalina v systéme koluje prirodzeným spôsobom, čím sa znižuje energetická náročnosť vodného čerpadla. Výsledkom je pokles spotreby paliva a emisií CO2.
3.Stieracie piestne krúžky UFLEX
Stieracie piestne krúžky UFLEX, ktoré sa v F1 používajú už viac ako 10 rokov, sa stali súčasťou projektu od úplného začiatku. Krúžky v tvare písmena “U” sú mimoriadne pružné a dokážu sa tak lepšie prispôsobiť deformáciám vnútornej steny valca, ku ktorým dochádza v dôsledku vysokého tlaku a teploty. Úlohou tejto technológie, ktorá je výsledkom komplexnej konštruktérskej práce, je dosiahnuť najlepší možný pomer medzi účinnosťou stierania oleja zo stien valca a trením pre zníženie opotrebovania stien spaľovacej komory.
Aktuálny Renault Mégan prekvapuje svojou spoľahlivosťou. Na tú trpel jeho predchodca.