Prvá polovica 20. storočia
Prvé veľké víťazstvo zažil Renault v roku 1902 na pretekoch Paríž-Viedeň s Marcelom Renaultom za volantom. Tri automobily typu K vstúpili do pretekov, aby zabojovali proti vtedajším osobnostiam, akými bol Mercedes Counta Zborowského či Panhard Henryho Farmana. Preteky sa konali na strmých kľukatých cestách. Marcel Renault napokon zvíťazil s priemernou rýchlosťou 62,5 km/h. To bol pre automobilku prvý zlomový moment. V roku 1906 vstúpil do historicky prvej Veľkej ceny, kde vozidlá dva dni súťažili na verejných cestách v okolí Le Mans. Renault prišiel s typom AK s 12,9-litrovým štvorvalcovým motorom! Maďarský jazdec Ferenc Szisz dosiahol pre značku Renault víťazstvo aj navzdory vysokým teplotám, pri ktorých sa takmer tavil asfalt. Práve vďaka týmto úspechom si značka vytvorila renomé a ťažila z neho aj pri predaji civilných áut.
V 20. a 30. rokoch sa sústredili na rally a rýchlostné rekordy. V roku 1925 prvýkrát zvíťazili v rally Monte Carlo. V roku 1932 s modelom Nervasport na tom istom podujatí celkovo obsadili druhé miesto, len dve desatiny sekundy za víťazom. Víťazstvo v tejto rally prišlo v roku 1935. Špeciálne upravený Nervasport v apríli 1934 vyhral niekoľko vytrvalostných rekordov vo všetkých kategóriách. V priebehu 48 hodín prešiel viac než 8 000 km, dosiahol priemernú rýchlosť vyše 160 km/h a maximálnu rýchlosť 200 km/h.
V 50. rokoch sa vydali do amerického Utahu na Bonneville Salt Flats s modrým modelom Shooting Star (Étoile Filante). Shooting Star mal turbínový motor s 270 koňmi skombinovaný s prevodovkou Transfluide. Maximálna rýchlosť atakovala hranicu 309 km/h. Na pretekoch Mille Miglia, slávil úspechy so svojím malým inovatívnym automobilom Dauphine s motorom uloženým vzadu. Úspechy v 50.tych rokoch slávili i na pretekoch Tour de Corse a na Rally Monte Carlo.
60.-80. roky 20.storočia
Začiatkom 60. rokov minulého storočia Amédée Gordini, ktorý pod vlastným menom vytvoril modely pre Veľkú cenu, vyrobil športovejšiu a výkonnejšiu verziu modelu Dauphine. Partnerstvo značiek Renault a Gordini bolo mimoriadne úspešné, čo v nasledujúcich rokoch dokazuje celý rad modelov, či už išlo o klasický R8 Gordini, R12 alebo R17. Práve R8 Gordini exceloval v mnohých rely, pretekoch do vrchu ale aj na okruhoch. Model bol natoľko populárny, že Renault vypracoval pohárovú sériu Renault 8 Gordini Cup. Motor z modelu Renault 12 Gordini poháňal aj prvé vozidlá značky Renault pre formulu a prvá francúzska séria Formula Renault sa konala v roku 1971. Dielne Gordini v Paríži sa javili ako príliš malé pre ambiciózne aktivity a tak sa zvažovalo vybudovanie nových mimo hlavného mesta. Ideálnou lokalitou sa stalo Viry-Châtillon. Novú továreň Gordini slávnostne otvorili 6. februára 1969. Pozornosť sa spočiatku sústreďovala na nový dvojlitrový motor V6, ktorý oficiálne predstavili v januári 1973. Už čoskoro preukázal v prestížnych európskych sériách dvojlitrových športových automobilov konkurencieschopnosť. S prepĺňanou verziou tohto motora nasledoval vstup do Svetového šampionátu športových automobilov FIA. Prepĺňané motory z dielne značky Renault sa ukázali ako mimoriadne rýchle. V roku 1978 Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud v modeli Alpine-Renault A442B s prepĺňaným motorom V6 dosiahli historické víťazstvo. Ďalší Renault prišiel do cieľa ako štvrtý. Po tomto triumfe sa automobilka na plno začala venovať Formule 1.
Značka Renault Sport vznikla v roku 1976 a v rovnakom roku sa súbežne s ňou zrodil aj program jednomiestneho vozidla s motorom V6 pre európsku sériu F2.
Preplňovaný šesťvalec RS01 debutoval v roku 1977 na britskej Veľkej cene s pilotom Jeanom-Pierrom Jabouillehom. S prezývkou „žltý čajník“ síce preteky nedokončil, no vyvolal veľký rozruch. Štyri ďalšie neúspešné preteky na konci tohto roka sa ukázali ako hodnotná skúsenosť. Jedným z najväčších prielomov bol motor so zdvojeným turbodúchadlom, určený pre Veľkú cenu Monaka v roku 1979. Tím začal riešiť kritický problém s oneskoreným nástupom turbodúchadla a Jabouille sa napokon na domácej pôde v Dijone postavil do prvej štartovacej pozície a dosiahol historické víťazstvo.
Pravidlá už dlhé roky povoľovali použitie prepĺňaného motora, no žiadna značka sa na takýto čin neodvážila. V roku 1976 začal Renault na okruhoch testovať 1,5-litrovú verziu preplňovaného motora.
Renault sa súbežne s F1 venoval aj pretekom rally. Titul výrobcu získal v roku 1973 vo Svetovom šampionáte rally a o štyri roky neskôr Guy Fréquelin so svojím Alpine A310 Group 5 zvíťazil vo francúzskom šampionáte. Renault 5 Alpine dosiahol slávu so Jeanom Ragnottim, ktorý skončil druhý na Rally Monte Carlo v roku 1978. Ragnotti následne presedlal za volant modelu Renault 5 Turbo, s ktorým slávil víťazstvá v Rally Monte Carlo 1981 a Tour de Corse 1985. Ayrton Senna získal v roku 1985 v Portugalsku svoje historicky prvé víťazstvo vo Veľkej cene s motorom Renault pod kapotou a stal sa jednou z hviezd tejto sezóny. Renault sa koncom roka 1985 rozhodol upustiť od pretekov a namiesto toho sa zameral na dodávanie motorov pre ostatné tímy. V roku 1986 sa kombinácia Senna-Lotus-Renault stala najrýchlejšou na trati, keď brazílsky jazdec získal osem pole position. Renault sa oficiálne vrátil do série Formuly 1 koncom 80. rokov minulého storočia, tentokrát ako dodávateľ motorov pre Williams. V prvom roku partnerstva získal dve prvenstvá a v roku 1990 nasledovali ďalšie dve. K tímu sa pripojil Nigel Mansell, ktorý využíval motory Renault vo svojom Lotuse.
Kolotoč F1 v 90-tych rokoch v znamení Renault
Bývalý skúšobný jazdec značky Renault Alain Prost sa v roku 1993 pripojil k tímu Williams a získal titul svetového šampióna. Ďalšie víťazstvá priniesli v roku 1996 Damon Hill a v roku 1997 Jacques Villeneuve. Partnerstvo Williams-Renault získalo titul konštruktérov v rokoch 1992, 1993, 1994, 1996 a 1997. Renault v roku 1995 rozšíril svoju účasť vo forme spolupráce s tímom Benetton. Michael Schumacher vyhral šampionát v roku 1995 a Benetton získal titul konštruktérov. Renault tak vďaka svojim dvom partnerom získal v rokoch 1992 až 1997 šesť úspechov po sebe. Celkom pekná šnúra, no nie?! :)
Motory z dielne značky Renault v rokoch 1995 až 1997 vyhrali až 74% pretekov Formuly 1.
Renault oficiálne opäť opustil F1 na konci roka 1997. Williams, Benetton a neskôr aj tím BAR používali motory odvodené od konštrukcie značky Renault pod názvami Supertec, Mecachrome a Playlife. Renault sa motoristického športu nevzdal a počas celých 90. rokov minulého storočia sa zúčastňoval na pretekoch rely. Model Maxi Mégane v roku 1997 zvíťazil v Tour de Corse.
V sezóne 2001 sa objavil ako dodávateľ motorov pre Benetton a o rok neskôr tím premenovali na Renault F1 Team. Divízia podvozkov stále sídlila v britskom Enstone, no úzko spolupracovala s motorármi vo Viry. Fernando Alonso v roku 2003 zabezpečil tímu v Malajzii prvú pole position a následne v Maďarsku prvé víťazstvo. Alonso sa v roku 2005 stal neporaziteľným mužom. Získal titul jazdcov a Renault vďaka ôsmim víťazstvám Alonsa a jeho tímového kolegu Giancarla Fisichellu prevzal jeho konštruktérsku verziu.
Renault F1 Team aj napriek významnej zmene súvisiacej s prechodom od V10 k technológii V8 v roku 2006 dokázal udržať krok. Ďalších osem víťazstiev v tejto sezóne priviedlo Renault tvárou v tvár tímu Ferrari v boji o obidva tituly, no inovácie značky Renault opäť zvíťazili, keď značke zabezpečili tituly jazdcov aj konštruktérov. V roku 2007 vzniklo nové partnerstvo, tentokrát s tímom Red Bull Racing. Tmavomodré vozidlá sa už čoskoro objavili na okruhoch a Vettel v roku 2010 triumfoval ako najmladší šampión v histórii motoristického športu. Tím Red Bull-Renault získal titul konštruktérov. Keď Renault znova sústredil svoje aktivity na dodávanie motorov, Vettel sa stal nezastaviteľným. Na šampionáte zlomil všetky rekordy, keď si v r2011, 2012 a 2013 zabezpečil svetové tituly. Renault koncom r2015 oznámil, že chce znovu vlastniť tím.
Meno Renault sa od roka 2016 opäť objaví v pretekoch F1, tentokrát pod názvom Renault Sport Formula One Team.
Súbežne popri Formule 1
Divízia Renault Sport Technologies pokračovala v navrhovaní programu série pretekov jednomiestnych automobilov Formula Renault 2000 a Clio Cup. Na okruhoch rely slávil veľké úspechy model Clio Super 1600, ktorý v rokoch 2003 až 2005 získal niekoľko medzinárodných titulov. Sezóna 2005 priniesla novú Svetovú sériu značky Renault a po nej došlo k spojeniu pretekov Eurocup Formula Renault V6 so Svetovou sériou Nissan. Svetová séria Renault bola otvorená verejnosti a 11 rokov ponúkala kombináciu prvotriednych pretekov s traťovým ukážkami F1 a rodinnou zábavou. Séria sa stala odrazovým mostíkom pre kariéru väčšiny súčasných hviezd seriálu F1.
Na záver si pozrite i galériu so športovo orientovanými a hlavne civilnými autami, ktoré opustili brány Renaultu a ktoré by potrápili i mnohé súčasné autá. O každom z týchto áut by sa dal napísať samostatný článok. Fanúšikovia Renaultu rozhodne spoznajú všetky autá na fotkách. Pre mnohých neprajníkov a tých, ktorí nie sú ochotní registrovať a akceptovať vyššie uvedené úspechy, to síce navždy zostane "len francúzske" auto. Chcel by som však vidieť tvár neprajníka, ktorého na svetlách vyškolí staručký Renault 21 Turbo. :)
Zdroj: Renault