Prepad dopytu spôsobený pandémiou koronavírusu spolu so snahou zefektívniť celkovú výrobu donútili automobilku Renault výrazne šetriť. Až tak, že v nasledujúcich troch rokoch si dala za cieľ ušetriť 2 mld. eur. To rozhodne nie je málo a hoci svoje plány na šetrenie už Renault pred časom zverejnil, opisu konkrétnych opatrení sa vyhýbal. Na verejnosť prenikli informácie o stiahnutí niektorých modelov z obehu, všetkým však bolo jasné, že len to stačiť nebude. No teraz Renault prezrádza viac.
Zavrieme fabriky, ľudí pošleme domov a autá postavíme jednoduchšie
Najvýraznejšie médiami rezonuje fakt, že sa Renault rozhodol prepustiť 15 000 zamestnancov. Ide však o číslo týkajúce sa celého sveta, koľko z nich pošle „na dlažbu“ priamo v Európe, nie je známe. Ich prepustenie priamo súvisí s rozhodnutím obmedziť celosvetovú výrobnú kapacitu vozidiel na 3,3 mil. kusov. V súčasnosti pritom fabrika produkuje asi 4 mil. áut ročne. Obmedzenia sa však nebudú týkať ľahkých úžitkových áut ani elektromobilov. Ruka v ruke s tým prichádza aj rozhodnutie o uzavretí niekoľkých výrobných závodov, vrátane tých v Európe. Na programe dňa je údajne aj manufaktúra v Dieppe, známa výrobou športového kupé Alpine A110.
Spolu s okresaním ponuky o neefektívne modely zároveň prichádza rozumné rozhodnutie urobiť autá jednoduchšie. Výrobca chce znížiť počet subdodávateľov jednotlivých komponentov a zároveň všetko navrhnúť tak, aby sa Renaulty už v blízkej budúcnosti skladali z menšieho počtu súčiastok. Ich výroba musí byť skrátka efektívnejšia. Francúzske odbory však dvíhajú varovný prst a naznačujú príchod veľkých sociálnych nepokojov. Do hry sa vložila aj francúzska vláda a pohrozila Renaultu (v ktorom má štát 15 % podiel), že mu podpíše pôžičku v hodnote 5 mld. eur len za podmienok, že nebude výrazne redukovať stav v domovskej krajine. Zdá sa teda, že nastupujúci nový riaditeľ Luca de Meo (do funkcie by mal nastúpiť v júli 2020) to na novej pozícii nebude mať ľahké.
Nissan, Dacia, aj Lada
Úsporné opatrenia sa však týkajú všetkých značiek francúzsko-japonského koncernu. Prepúšťanie, rušenie závodov a presuny výroby tak už ohlásil aj Nissan, na poplach bije aj Dacia a zmenšenie portfólia sa má týkať aj ruskej Lady.
zdroj: Reuters, Auto Express