V triede absolútne najsilnejších športových áut (alebo hyperšportov, ak chcete) prestáva byť podľa šéfa automobiliek Rimac a Bugatti – Mateho Rimaca – elektrický pohon dostatočne atraktívny, aj napriek tomu sa však objavujú nové firmy, ktoré chcú z vysokého výkonu urobiť bežne dostupnú záležitosť.
Jedným z posledných prírastkov medzi nimi je fínsky Donut Lab, ktorý predstavil celú sériu kompaktných a zároveň veľmi výkonných elektromotorov v tvare prstenca či „šišky“, ktorý sa premieta tiež do názvu firmy.
Uvedená spoločnosť je viazaná na výrobcu motocyklov Verge Motorcycles, ale na veľtrhu spotrebnej elektroniky zástupcovia predviedli, že ich produkty sú vhodné pre akýkoľvek typ cestného dopravného prostriedku. Teda aj hyperšport, ktorý by konkuroval napríklad chorvátskemu Rimac Nevera. Neveríte..?
Najvýkonnejší prstencový elektromotor Donut Lab má hmotnosť len 40 kilogramov, čo by mohlo byť na úrovni hladnej baletky či gymnastky, lenže napriek tomu dokáže vyprodukovať až 857 koní (!), alebo tiež 630 kilowattov. K tomu priamo na koleso prenesie násobený krútiaci moment s hodnotou 4300 newtonmetrov.
Dajte dohromady štyri takéto jednotky, teda pre každé koleso jeden a máte hyperstroj s teoretickým systémovým špičkovým výkonom 3428 koní! V Donut Lab v každom prípade spočítali maximálny kontinuálny výkon na 2040 koní a 9000 newtonmetrov a v pomyselnom športovom automobile by sa tieto hodnoty hravo postarali o zrýchlenie z miesta na stovku pod dve sekundy.
Aby Fíni priblížili, čo všetko ich technika môže zmeniť, spočítali komplexnú úsporu (hmotnosti, nákladov, priestoru...) pre automobilky na „bežnom, priemernom“ rodinnom SUV.
Tvrdia, že ich technika ušetrí na každom vozidle 2000 eur, pridá 170 litrov batožinového priestoru, zrazí jeho hmotnosť o 85 kg, o 75 % zníži počet pohyblivých komponentov, respektíve zníži počet súčiastok o 120 kusov, výroba takého automobilu sa skráti o 8 hodín, ušetrí sa čas na logistiku a o 200 eur ročne sa znížia náklady na záruku.
Presné detaily výpočtu jednotlivých parametrov Donut Lab neuvádza, ale na papieri vyzerajú pôsobivo a pokiaľ by oslovili nejakého výrobcu, je jasné, že ten si dáta určite preverí.
Od drona po ťahač
Len pre zaujímavosť, firma má v tejto chvíli celkovo 5 rôzne veľkých a výkonovo odstupňovaných motorov. 17-palcová jednotka produkuje 204 koní a 1200 Nm pri hmotnosti 21 kilogramov, pričom je určená pre motorky. 21-palcový elektromotor sme si už predstavili (857 k, 4300 Nm), nasleduje pohonná jednotka pre nákladné autá, optimalizovaná hlavne na životnosť a výdrž. Má redukovaných 200 kW/272 koní a 3000 Nm, takže so šiestimi motormi by vozidlo dostalo na kolesá zhruba 1630 koní, 18 000 Nm a Donut uvádza maximálnu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu.
Najmenší 12-palcový motor je určený pre skútre, takže má skromnejších 15 kW/20 koní, 300 newtonmetrov a zvládne 120 km/h pri hmotnosti len 8 kilogramov. Posledný motorček má priemer len 12 centimetrov, 1,5 kg, produkuje 3 kW, 20 Nm a firma ho chystá napríklad pre drony.
zdroj: Donut Lab