Nová generácia modelu Dacia Logan je takmer za dverami, fabrika totiž jeho svetovú premiéru ohlásila už na koniec roka 2020. Logan má pritom odštartovať celú modelovú ofenzívu Dacie, príde totiž na rovnakej platforme ako modernú malé Renaulty (CMF-B), čo znamená možnosť (často aj nevyhnutnosť) využívať najmodernejšie technológie. Už dávnejšie sa pritom hovorí, že architektúra Logana bude pripravená aj na hybridné verzie. Dacia už napokon ohlásila aj príchod svojho prvého elektromobilu.
S optimistickými správami však prichádzajú aj tie menej povzbudivé v podobe „orezávania“ modelovej ponuky. Treba šetriť a priestor na málo ziskové modely nie je. Nahlas sa preto začína hovoriť nielen o konci rodinného MPV Dacia Lodgy, ale prekvapujúco aj o ukončení ponuky kombi verzie Logan MCV. Nahradiť ho má modernejšie koncipovaný crossover s väčším predajným potenciálom. Údajne si zachová základné atribúty Dacie, teda jednoduchú konštrukciu, spoľahlivosť, aj priaznivú cenu, ako to však bude s veľkosťou a využiteľnosťou vnútorného priestoru, zostáva otázkou. Práve v týchto disciplínach totiž Dacie excelovali a často boli dôvodom, prečo ich zákazníci kupovali.
Ďalším modelom na "odstrel" má byť sedemmiestne MPV Dacia Lodgy. Podobný recept predviedol aj Renault s modelom Espace, jeho posledná verzia v štýle "crossover" však zákazníkov neoslovila a Espace definitívne končí. Snáď sa v prípade Dacie podobným chybám koncern vyhne.
Combi nahradíme. Alebo radšej nie?
S podobnou taktikou chcela zabojovať aj automobilka Škoda, ktorá ohlásila ukončenie života modelu Fabia Combi a jeho nahradenie modernejším crossoverom Kamiq. Plán však nevychádza úplne podľa predstáv vedenia koncernu VW a o zachovanie Fabie Combi začali bojovať samotní zákazníci. Záujem o ňu masívne stúpol, zatiaľ čo Kamiq mnohí považujú skôr za samostatný, navyše podstatne drahší model, ktorý nemá s Fabiou Combi prakticky nič spoločné. A už vôbec nie cieľovú skupinu. Dacia je teraz v podobnej situácii. Vlna nevôle sa zodvihla už v momente, keď opustila filozofiu prvej generácie modelu Logan MCV a z neuveriteľne priestrannej osobnej dodávky sa druhá generácia Loganu MCV pretransformovala na štýlovejšie kombi. Teraz ho však Dacia plánuje vziať zákazníkom úplne a ponúknuť ešte štýlovejšiu alternatívu v podobe módneho crossovera. Či sa tento krok podarí, zostáva vzhľadom na prakticky zameranú cieľovú skupinu tohto modelu otázne. Ešte zaujímavejšie tento fakt vyznieva v kontexte toho, že samotný Carlos Ghosn (bývalý šéf celého francúzsko-japonského koncernu) svojho času vyhlásil, že pre úspech Dacie je kľúčové, aby vždy zostala pri zemi a nesnažila sa stúpať v hierarchii koncernu. A táto taktika vychádzala. Dnes je však Ghosn od kormidla preč a ambície Dacie začínajú pod novým vedením rýchlo rásť. Snáď v budúcnosti nenarazí, bola by jej veľká škoda.