Za spomenutou novou konštrukciou naftového motora stojí spoločnosť Achates Power, ktorá pri vývoji spolupracovala aj s firmou Cummins. Ich revolučný motor by mal byť využiteľný najmä pri nákladných vozidlách. Hlavne pri nich sa totiž zdá byť prechod na elektrický pohon ešte na míle vzdialený. Už pred pár rokmi tu totiž boli veľké projekty s elektrickými ťahačmi, ktoré predstavila spoločnosť Nikola a taktiež aj Tesla v podobe svojho Semi-trucku. Do dnešného dňa sme však nevideli jediný sériovo vyrobený kus a tak dané projekty stále zostávajú v rovine „silných rečí“. Alternatívou by mohol byť aj vodík, no zdá sa, že naftové motory nebude až také ľahké nahradiť.
V čom spočíva nová konštrukcia?
Poďme však k jadru článku. Daný naftový motor disponuje štyrmi valcami, čo však nie je nič nezvyčajné. Oveľa zaujímavejšia je prítomnosť až ôsmich piestov. Áno, čítate správne. Štyri valce a osem piestov. Tie sú totiž uložené oproti sebe a každá dvojica tak zdieľa jeden valec. Spoločná je teda aj kompresná komora, v ktorej sa piesty pohybujú proti sebe a dosahuje sa tak vysoký kompresný pomer. Vďaka tomuto uloženiu chýba hlava valcov, ventily či rozvody. Daný motor je teda dvojtaktný a podľa Achates Power vyprodukuje dvojnásobne väčšiu zdvihovú silu ako jeho 4-taktný ekvivalent. Na druhej strane, nevýhodou tohto motora je jeho priestorová náročnosť. Aj preto je jeho využitie reálnejšie najmä pri nákladných vozidlách.
Motor od Achates Power sa môže hrdiť aj nižšou spotrebou, ktorá podľa spoločnosti dokonca najnižšia v segmente. Okrem toho došlo aj k výraznému zníženiu vyprodukovaných emisii. Pri CO2 o 7 % a pri emisiách oxidov dusíka (NOx) až o 96 % v porovnaní s dnešnými štandardmi EPA. Konštrukcia s protichodným uloženým piestov by tak mohla byť revolučnou pre naftové motory. Spoločnosť začne už toto leto s testami v reálnych ťahačoch a ak budú výsledky pozitívne, môžeme sa dočkať hotovej revolúcie. Achates Power totiž pracuje aj na motore pre osobné vozidlá. Ide o radový 3-valec so šiestimi piestami. Agregát už medzičasom namontovali a testovali aj v pick-upe Ford F-150.
zdroj, foto: Achates Power