Zlá situácia na poli výroby aj predaja nových automobilov tlačí jednotlivé vlády k vymýšľaniu stratégií, ako z toho von. Jedným z možných scenárov je výraznejšia ponuka dotácií a rôznych iných, aj nepriamych, nástrojov motivujúcich ľudí k nákupu nových áut. Prísna environmentálna politika EÚ však nasmerovala automobilový priemysel k drahej elektromobilite, na ktorú neraz nemali ľudia ani v časoch pred príchodom koronavírusu. Čo s tým teraz? Automobilky volajú po podpore predaja všetkých áut, aj „eko“ verzií so spaľovacími motormi. Predstavitelia EÚ a environmentálne organizácie však varujú, že to nie je cesta a netreba ustupovať z pôvodných predsavzatí. Organizácia Transport & Environment však prichádza so zaujímavou myšlienkou, ktorá by údajne mohla pomôcť.
Elektromobily musíme podporovať aj naďalej
Podľa organizácie Transport & Environment (T&E) sa pred príchodom pandémie koronavírusu predajom elektrických áut veľmi darilo, je preto nezmyselné od pôvodných zámerov upustiť, či dokonca začať s podporou áut na fosílne palivá. „Nemali by sme sa vracať k autám spaľujúcim fosílne palivá, ktoré môžu dohnať planétu až na pokraj kolapsu,“ dôrazne varuje Julia Poliscanová z T&E. Vyzýva, aby sa systémy prípadných budúcich dotácií zamerali len na vozidlá s nulovými emisiami. Podľa T&E sa elektromobilom pred krízou darilo a ich predaje medziročne rástli uspokojujúcim tempom, podpora fosílnych palív by preto znamenala obrovský krok späť. Automobilky už do vývoja elektrických áut investovali miliardy eur, ich snahy preto treba podporiť. V rokoch 2020 – 2021 by sa v Európe malo vyrobiť až 3,5 mil. elektrických áut a ako hovorí Poliscanová, namiesto podpory starých technológií bez perspektívy je čas zdvojnásobiť podiel elektrických áut. Každé ďalšie elektrické auto totiž vytvára nový dopyt po nabíjacích technológiách a ďalej rozvíja celý reťazec napojený na globálnu elektromobilitu. A s tým prídu aj lacnejšie technológie.
Na fosílne palivá ani cent
Transport & Environment je aj zástancom dotácií pre samotné automobilky, ani cent z týchto peňazí by však nemohli využiť na výskum, či akúkoľvek inú podporu spaľovacích motorov. Naopak, chce podporiť aj ľudí s nižšími príjmami, ktorí by na nový elektromobil za normálnych okolností nemali. Jednou zo zvažovaných možností je aj podpora nákupu jazdených elektromobilov. Posledné slovo bude mať EÚ, už teraz je však jasné, že jej nové nástroje podpory budú musieť znova „naštartovať“ dopyt po nových autách a podľa všetkého bude verejným záujmom, aby čo najväčšia časť dopytu smerovala práve k elektromobilom.
zdroj: Euractiv, Transport & Environment