Rivian – tak ako aj ostatné automobilky či ktorýkoľvek iný výrobca ľubovoľných produktov – sa na začiatku rozhodol prilákať zákazníkov zaujímavými cenami, čo sa mu skutočne podarilo. Okolo značky sa vytvorila pomerne silná komunita priaznivcov a objednávky sa len hrnuli. Pozitívne zareagoval i trh. Keď Rivian vlani v novembri vstúpil na akciový trh, investormi bol ohodnotený na neuveriteľných 91 miliárd dolárov, takže jeho hodnota bola vyššia ako GM alebo Ford.
Práve modrý ovál i Amazon do tohto podniku naliali svoje peniaze (druhý spomínaný okolo 700 miliónov dolárov), takže vedenie Rivianu mohlo byť spokojné. Neskôr sa hodnota po opadnutí najväčšieho záujmu výrazne znížila a akcie sa od polovice januára do začiatku marca obchodovali za ceny od 65 do 70 dolárov, tomu je však koniec.
Rivian sa od 1. marca 2022 rozhodol zvýšiť ceny svojich dvoch modelov a to pomerne výrazne. SUV s označením R1S a štvordverový pickup RT1 zdraželi skoro o pätinu, pričom automobilka sa celkom slušne prepočítala. Očakávala totiž, že zdraženie budú akceptovať aj tí zákazníci, ktorí si vytvorili platené rezervácie do konca februára.
Klienti samozrejme počítali s nižšími cenovkami, takže nasledovala búrka rozhnevaných reakcií tých, ktorí zrazu mali za objednaný produkt zaplatiť o dosť viac peňazí. Začali sa sťažovať na sociálnych sieťach, špecializovaných fórach, predovšetkým ale začali húfne rušiť objednávky.
A zareagovala aj burza. Z necelých 68 dolárov za akciu spadla cena v priebehu pár dní najskôr na 51 dolárov a dnes sa Rivian obchoduje za 42,2 dolára.
Situáciu sa už 3. marca pokúsil zachrániť šéf firmy Robert Scaringe. „Začiatkom tohto týždňa sme oznámili zvýšenie cien, ktoré narušilo vašu dôveru. Od chvíle, keď sme vytvorili pôvodný cenník, sa toho predovšetkým v posledných mesiacoch veľa zmenilo. Náklady na materiály a komponenty používané pri výrobe značne vzrástli. Polovodiče, plechy či sedadlá, to všetko je dnes v porovnaní s rokom 2018 o 30 percent drahšie. Keď sme aktualizovali ceny, aby sa v nich odrazilo toto zvýšenie nákladov, nesprávne sa rozhodli zahrnúť do nich aj existujúce nakonfigurované predobjednávky. Aj keď v tom bola logika, bolo to nesprávne a my sme tým sklamali vašu dôveru,“ sypal si popol na hlavu Robert Scaringe.
Automobilka vzápätí pod tlakom čiastočne zobrala svoje rozhodnutie späť. Vozidlá objednané od 1. marca samozrejme budú drahšie, v prípade pôvodných predobjednávok však zákazníci dostanú SUV i pickup za pôvodné ceny. A to sa týka i tých klientov, ktorí svoje autá zrušili. Čoskoro by mali dostať mail s ospravedlnením a ponukou za pôvodné čiastky.
Rivian na začiatku ponúkol svoje autá v úvodnej limitovanej sérii Launch Edition so štyrmi motormi a celkovým systémovým výkonom až 847 koní a maximálnym krútiacim momentom 1231 Nm. R1S dokáže vďaka tomu zrýchliť z miesta na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 3 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je obmedzená na 200 kilometrov za hodinu.
R1S má dĺžku 5100 mm, šírku 2077 mm a výšku 1963 mm, rázvor náprav je až 3076 mm. Aj preto sú v kabíne tri rady sedadiel a miesto až pre sedem cestujúcich, pričom SUV môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou 3,5 tony a výrobca udáva brodivosť až 900 mm.
Pod podlahou nájdete batérie s kapacitou 135 kWh, čo je ekvivalent približne 52 litrov benzínu a podľa metodiky EPA to stačí na dojazd 508 kilometrov. Akumulátory je momentálne možné nabíjať maximálnym výkonom 200 kW, Rivian však do budúcnosti sľubuje nárast až na 300 kW. Firma momentálne uvádza na trh aj slabšiu dvojmotorovú verziu, ktorá má „viac ako 600 koní“, okolo 810 Nm, normovaný šprint zvládne za 4 sekundy a dojazd by mala mať 420 km.
Verzia Launch Edition je momentálne už vypredaná. Jej pôvodná cena bola 77 500 dolárov a Rivian sa ju pokúsil zdražiť na rovných 90 tisíc USD. V tejto chvíli je možné objednať si základný model Explore za 72 500 dolárov, 4 motory sú za príplatok 6000 dolárov za väčší batériový paket dáte tiež 6000. R1S Adventure začína na cene 78 000 USD, príplatky vychádzajú rovnako.
zdroj: Auto Motor und Sport