Na roaming mobilných telefónnych sietí sme si už zvykli a považujeme ho za úplne normálnu vec. Jeden mobilný telefón s predplatenými službami jedného operátora jednoducho používame v celej Európe a poplatky riešime len s jednou spoločnosťou. Rovnaký „bezhraničný“ systém však musíme uplatniť aj pri elektrických autách a ich dobíjaní počas cestovania naprieč Európou, tvrdia zástupcovia Share & Charge Foundation, nezávislej organizácie zaoberajúcej sa inováciami a možnosťami zdieľania technológií v rámci celoeurópskej elektromobility.
Takto to ďalej nejde
Súčasní užívatelia elektrických áut bojujú s problémom, kedy pri dlhej ceste medzi jednotlivými regiónmi tŕpnu, či budú vedieť svoje auto pri najbližšej príležitosti vôbec dobiť. Jednotliví poskytovatelia služieb totiž medzi sebou nie vždy spolupracujú, kartou jednej spoločnosti neviete zaplatiť pri druhej, ak to ide, je to predražené a pod. „Zákazníka je potrebné od týchto starostí odbremeniť rovnako, ako sa to dnes deje pri mobilných telefónoch,“ hovorí Dietrich Sümmermann, šéf organizácie Share & Charge Foundation. Majitelia elektrických áut nemôžu byť ničím obmedzovaní a rovnako ako pri autách s klasickými spaľovacími motormi dnes, musia vedieť svoje autá nabiť prakticky kedykoľvek a kdekoľvek.
Máme málo nabíjačiek
Ďalším problémom, ktorý sa rieši pomalšie, než sa predpokladalo, je nedostatočná infraštruktúra. Pre komfortnú elektromobilitu potrebujeme 15-násobné množstvo verejných dobíjacích staníc, než má Európa dnes. V súčasnosti je pritom k dispozícii už 185 000 dobíjačiek, stále je to však podľa Sümmermanna žalostne málo. EÚ pritom stále tvrdí, že v roku 2025 bude po cestách Európy jazdiť už 13 mil. elektrických áut. V roku 2030 by to už malo byť dokonca až 44 mil. elektromobilov a na ich „obsluhu“ už bude potrebné mať pri cestách k dispozícii až 3 milióny nabíjacích staníc. Toto množstvo by malo pohltiť až 10 % celkových energetických nárokov EÚ (dnes si elektromobily vyžadujú 0,03 % celkového dopytu po energií). Práve z tohto dôvodu je nevyhnutné, aby sa dobíjanie áut riešilo plošným roamingom založeným na rovnakých princípoch ako pri mobilných telefónoch. Z technického hľadiska v tom údajne problém nie je, procesy však nie sú doriešené legislatívne. „Otvorená“ sieť určená na dobíjanie elektromobilov je však nevyhnutnosť, ktorá v konečnom dôsledku vyváži zvýšené náklady spojené s jej realizáciou a povedie k výraznejšiemu zníženiu uhlíkovej stopy v doprave EÚ, tvrdí Dietrich Sümmermann.
zdroj: Share & Charge Foundation
Tak pod základnú myšlienku roamingu pre elektromobily sa podpíšem kedykoľvek. Malo to tak byť od začiatku. Je divné a veľmi zlé, že na "vymyslené" sa prichádza takmer dekádu od väčšej snahy elektromobily rozšíriť. A zatiaľ je to len teória. Tento rok máme na testovanie o poznanie viac elektromobilov a plugin hybridov a dookola riešime to, kde sa dá a kde nedá nabíjať. Akú máme kartu, aký čip či akú koncovku. Tu si bolo treba čo najskôr vziať príklad zjednoteného nabíjania mobilov/tabletov a možno by nebolo zlé, mať možnosť priamo na elektrickej nabíjačke zaplatiť kartou za nabitie a nie to takto komplikovať rôznymi registráciami, členstvami a podobne. Toto celé je jednoznačne jeden ďalší veľký balvan v ceste veľkého a obľúbeného rozšírenia elektromobility.