Vyčíňanie obyčajných vandalov využívajúcich anonymitu davu alebo nenávisť voči novej technike, ako sa to stalo už na začiatku 19. storočia v Británii počas priemyselnej revolúcie, keď remeselníci a robotníci rozbíjali stroje, ktoré im mali brať prácu? Ťažko povedať, pravdou ale je, že z autonómneho Jaguara ostala len neforemná hmota pripečená k asfaltu.

Firma Waymo, prevádzkovateľ týchto automobilov, tvrdí, že elektromobil prechádzal o deviatej večer čínskou štvrťou, v ktorej krátko predtým vysadil zákazníkov. V tejto časti mesta práve prebiehali oslavy Čínskeho nového roka, takže sa I-Pace vybavený lidarom a ďalšími senzormi zasekol v hustej premávke premiešanej s chodcami.

Čo nasledovalo potom, najlepšie dokumentujú videá, ktoré sa bezprostredne po incidente objavili na sociálnej sieti X. Niektorí z prítomných začali najprv po aute „len“ písať, samozrejme s vedomím, že na mieste nie je majiteľ, ktorý by im asi rýchlo vysvetlil, čo si o tom myslí. A pretože robotické auto uviazlo v pasci, odvaha davu i jeho agresivita začali rásť.

Stránka Gizmodo uvádza, že zlom nastal vo chvíli, keď ktosi v bielej mikine vyskočil na prednú kapotu a kopnutím rozbil čelné okno. Nasledovalo ničenie ostatných okien, spätných zrkadiel a skončilo to vhodením petardy cez rozbité sklo do interiéru.



Podľa Michaela Vandiho, softvérového vývojára, ktorý bol na mieste a celú udalosť nakrútil na mobil a zverejnil na internete, bol dav spočiatku chovaním niektorých ľudí šokovaný, lenže časť prizerajúcich začala skandovať a povzbudzovať ich v tom, čo robili.

„Bolo to divoké. Pár ľudí so skateboardmi rozbíjali okná, ďalší po aute písali. Časť prizerajúcich to podporovala, ďalší boli len šokovaní a nakrúcali to,“ popisuje sobotný večer Vandi. „Nikto sa ich ani len nepokúsil zastaviť. Nebolo nič, čo sa dalo urobiť, aby ste sa postavili desiatkam ľudí.“ Autor záberov dodáva, že videl, ako niekto zapálil pod autom pyrotechniku, takže sa dav rozptýlil. Nezdalo sa, že by sa autu niečo stalo, ale o pár sekúnd sa objavil dym, ktorý následne doplnili plamene.



Nálada v meste nie je len priateľská

Pravdou tiež je, že mnohí obyvatelia San Francisca autonómne vozidlá jazdiace po meste nenávidia. Výrazne negatívne názory sa začali objavovať už vlani, keď elektrické taxíky Chevrolet Bolt firmy Cruise (patriacej pod GM) opakovane zablokovali ulice a spôsobili zápchy a situácia gradovala po dopravných nehodách.

Pri jednej z nich vozidlo Cruise ťahalo chodca po zemi asi šesť metrov, pretože jeho senzory neboli schopné zaznamenať zrážku, respektíve nasledujúcu nebezpečnú situáciu a kvôli tomuto incidentu musel koncern General Motors pozastaviť testovaciu prevádzku. Navyše k nehode sa len pár dní pred zapálením Jaguaru I-Pace priplietlo i vozidlo Waymo, ktoré narazilo do cyklistu, aj keď v tomto prípade to skončilo len škrabancami poškodeného.

Nepríjemné skúsenosti s autonómnymi taxíkmi majú tiež miestne záchranné zložky, ktoré sa opakovane sťažovali, že im vozidlá prekážali pri zásahoch, v tomto prípade však hasiči už nemali čo zachraňovať. Elektrický I-Pace zhorel do tla, takže tí, čo prišili na miesto o niečo neskôr, už neboli schopní poznať, aké auto, respektíve ktorej spoločnosti majú pred sebou.

Polícia hovorí, že je vďaka videozáznamom vandalom na stope a Waymo, ktoré okrem iného využíva technológie od Google, dodáva, že v testovaní bude pokračovať.