Prekážky rozšírenia elektromobilty dnes? Rovnaké ako v 1999
Napriek tomu, že po 20 rokoch sa veľmi veľa vecí zmenilo k lepšiemu, Američania a Kanaďania sú k elektromobilite stále veľmi skeptickí. Infraštruktúra pre EV je neporovnateľne hustejšia, dojazd je cca o tretinu väčší (EV1 dokázalo prejsť 120 km v prvej a 220 km v druhej generácii), ľudia sa stále sťažujú na rovnaké veci. Malá dostupnosť nabíjačiek, dojazd a vysoká cena. A tieto dôvody uvádzajú aj ľudia, ktorí už elektromobil mali, alebo majú.
V Severnej Amerike odhodlanie a ochotu firiem prejsť na elektromobily deklarujú faktorom Mobility Confidence Index. V USA je bez ohľadu na rozvoj siete, nové modely a širšiu ponuku už 4 roky na hodnote len 55 zo 100. V ochotnejšej Kanade, ktorá je známa prívetivejším postojom k novým ekologickejším riešeniam, vo firmách medziročne klesol z 59 na 57.
GM EV1 prišiel do produkcie v roku 1996. V roku 1999 jeho výroba za vcelku záhadných okolností skončila a GM na vlastné náklady takmer všetkých 1117 kusov zošrotoval.
2/3 Američanov v elektromobile nikdy nešlo
Treba však povedať aj druhú stránku veci. Väčšina Američanov či Kanaďanov s EV autami nemá žiadnu, alebo len malú skúsenosť. V dotazníku 70 % Američanov a 67 % Kanaďanov uviedlo, že na elektromobile nejazdili a 30 %, že o nich nevie vôbec nič. 30 % opýtaných uviedlo, že kúpu elektromobilu ani len nezvažujú, no zaujímavejšie je, že niektorí majitelia elektromobilov jasne povedali, že by si EV už znova nekúpili. K dvom z dôvodov nevýhod - malý dojazd a vysoká cena pridávajú tretí, nový - veľmi znížený dojazd v chladnom počasí.
Autonómnym autám neverí 2/3 motoristov
Rovanko sú medzičasom ľudia skeptickí aj v oblasti rozšírenia a nasadenia autonómnych vozidiel. Rovnaký Mobility Confidence Index pre autonómnych autách klesol z beztak veľmi nízkych 36 na 35 bodov a tiež u liberálnejších Kanaďanov z 39 dokonca na 36.
Zástupca J.D.Power preto odkazuje výrobcom áut jednu veľkú obavu. Priveľa vraj tlačia do popredia technológie a riešenia, o ktoré majú ľudia na jednom z dvoch najväčších automobilových trhoch malý záujem. Kristin Kolodge však netvrí, že by mali tieto technológie prestať robiť, ale lepšie prerozdeliť investované miliardy na vývoj tak, aby časť z nich bola použitá pre vzdelávanie zákazníkov, aby mali s novými vecami osobnú skúsenosť a informácie. V opačnom prípade bude práve nedostatok informácií blokom pre rozšírenie inak možno skutočne dobrých vecí a riešení.