Najväčšiu nadspotrebu dosahuje Mercedes. Ostatné automobilky však za ním zaostávajú minimálne.
Za rekordéra by sme mohli označiť aj Renault Mégane, ktorý automobilka predáva v Holandsku. Kvôli nižšej dani má v oficiálnych dokumentoch uvedenú produkciu CO2 na úrovni 88 g/km. Vo zvyšku Európy ide o 90 g CO2/km. V tomto prípade Mégane v realite prekračuje svoje oficiálne hodnoty až o 60 %! Priemerný európsky vodič údajne na týchto nesúladoch ročne stratí približne 500 eur.
Prieskum ukázal, že najviac žerú motory v objemom menším ako jeden liter. Zdá sa, že downsizing nefunguje. Agregáty síce dokážu vykázať pekné čísla v laboratórnych podmienkach, no v realite často v spotrebe prekonajú aj motory v objemom od jedného do dvoch, prípadne niekedy až do troch litrov! Je zaujímavé, že 5 a viac litrové pohonné jednotky vykazujú rovnaké čísla aj v laboratóriu, aj v realite.
Kým v roku 2001 bola odchýlka len vo výške 8 %, dnes narástla na 31 %. Môžu za to najmä prísne limity, ktoré nekorešpondujú so samotným vývojom a testy normovanej spotreby NEDC.
Žeby downsizing skutočne nefungoval?
Veľmi zaujímavo vyznieva aj porovnanie v priebehu času. Kým v roku 2001 (vtedy platila norma Euro 3) bola priemerná odchýlka 8 %, dnes je už spomenutých 31. To znamená, že dnes žerie auto s papierovou spotrebou 5 l/100 rovnako ako vozidlo, ktoré malo pred 13-14 rokmi v oficiálnych číslach hodnotu 6,3 l/100 km!
Opäť sa môžeme len opýtať, kto za to môže? Jednoznačnou odpoveďou sú testy NEDC, ktoré sú od reality vzdialené na stovky kilometrov spolu s prísnymi emisnými limitmi, ktoré nám zavádza Európska únia. Nádej na pravdu nám svitá vďaka príprave WLTP (World-Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure), ktorá bude predstavovať svetovo jednotný test. Novinka by mala byť hotová už počas budúceho roka a NEDC nahradí v roku 2017. WLTP bude priemernú spotrebu zisťovať pri jazde trištvrte milióna kilometrov po reálnych cestách.
Na druhej strane však automobilky budú mať ešte väčší problém splniť prísne emisné limity. Budú čeliť pokutám. Alebo EÚ prehodnotí svoje pravidlá? Ktovie. Pri troche šťastia by však mohlo dôjsť ku koncu nezmyslených systémov, akým je napríklad štart-stop.
Zdroj: tlačová správa
Prečítajte si aj: Má otáčkomer v autách budúcnosť? Používaš ho pri jazde?
Aktuálny systém NEDC dáva automobilkám celkom slušný priestor na upravovanie výsledkov spotreby.