Osem mesiacov po zahájení „anti-subvenčného vyšetrovania“ Európskej únie proti čínskym automobilkám padlo rozhodnutie, ktoré dokazuje, že bruselské úrady berú dovoz štátom dotovaných čínskych elektromobilov vážne. Doterajšie 10-% clo uplatňované na cenníkovú cenu a náklady na dopravu sa významne zvyšuje, oznámili to práve dnes úrady EÚ.
Clo sa konkrétne zvyšuje na 17,4 až 38,1 percenta, pričom odstupňovanie bude variabilné a posudzované individuálne.
MG dopadlo najhoršie, BYD je na tom výrazne lepšie
Napríklad koncern SAIC, ktorý aj na Slovensku predáva automobily značky MG, bude musieť zaplatiť za produkty plnú sadzbu 38,1 percenta namiesto doterajších 10 percent. Rovnaké podmienky budú platiť pre všetky čínske automobilky, ktoré nespolupracovali s európskymi úradmi, respektíve neboli ochotné odpovedať na ich dotazníky týkajúce sa vyšetrovania dotácií.
O niečo výhodnejšie sadzby dostane Geely a BYD. Materský koncern automobiliek Volvo, Polestar, Lotus či Smart, bude zo začiatku platiť 20-percentné clo na dovážané vozidlá. V prípade firmy BYD to bude ešte menej, pre ňu bolo clo stanovené na spomínaných 17,4 %.
„Nenecháme sa vyhnať!“
Pokiaľ čínske automobilky s úradmi EÚ spolupracovali, v priemere zaplatia clo vo výške 21 percent, teda o 11 percentných bodov viac ako doteraz. Týka sa to okrem iného aj značky Nio.
Číňanom sa toto opatrenie samozrejme nepáči a už sa nechali počuť, že „jasne odmietajú zvyšovanie ciel ako strategického nástroja proti celosvetovému obchodu s elektromobilmi“. Napríklad Nio k tomu pre nemeckú stránku Automobilwoche dodalo, že „sa plánovanými tarifami z Európy nenechá vyhnať“.
Pokiaľ ide o Teslu, ktorá časť svojej produkcie z šanghajskej továrne vyváža aj do Európy, jej situácia je zatiaľ nejasná. EÚ oznámila, že jej pozíciu posúdi samostatne a dostane individuálnu tarifu, ktorá bude stanovená neskôr.
Čína sa (napriek tomu, že dotácie domácim automobilkám pri výrobe či predaji elektromobilov nepopiera) opakovane vyhrážala, že na zvýšenie sadzieb zo strany EÚ tvrdo odpovie. Zatiaľ ale nie je jasné, čo tým myslí. V prípade Spojených štátov, ktoré zaviedli až 100-percentné clo, konkrétne ešte nereagovala. Najviac sa však protiopatrení boja nemecké automobilky, ktoré veľkú časť produkcie (hlavne luxusných modelov) vyvážajú práve do Číny.
zdroj: Autocar, Automobilwoche