Volvo držalo 48 percent akcií značky Polestar, aktuálne však znižuje svoj podiel na 18 percent. Táto zmena je mnohými servírovaná ako dôkaz o tom, že sa Volvo zbavuje nerentabilného výrobcu elektromobilov, aby mohlo získané prostriedky použiť na investície do vlastných projektov. To je, ale aj nie je pravda.
Ak sledujete vývoj v uvedených švédskych značkách pozornejšie, asi vám neušlo, že Polestar ako taký je na rozdiel od Volva skutočne v problémoch. A o možnom predaji akcii sa začalo verejne hovoriť už začiatkom tohto roka.
Polestar 4 je zatiaľ dostupný len v Číne, kde má obrovskú konkurenciu.
Háčik je v tom, že sa Polestaru vlani prestalo dariť. Firma musela niekoľkokrát znížiť prognózy produkcie a po celom svete nakoniec predala len 54 600 áut. Pôvodne pritom chcela dodať zákazníkom 80 tisíc vozidiel. Aj preto Polestar už v druhom kvartáli 2023 oznámil, že bude musieť prepustiť 10 percent zamestnancov a premiéru modelu 3 bol nútený odsunúť na tento rok.
Generálny riaditeľ Polestaru, Thomas Ingenlath, odmietal znižovanie cien, ako to urobila napríklad Tesla, výsledkom však bolo, že si jeho spoločnosť musela od Volva (a de facto od čínskeho materského koncernu Geely) požičať 450 miliónov dolárov na sanáciu deficitu.
Prepúšťanie pokračuje
Situácia sa však nezlepšila, preto Polestar nedávno oznámil, že prepustí ďalších 15 percent zamestnancov, pričom ako dôvod uviedol „náročné podmienky na trhu“. Zašlo to dokonca tak ďaleko, že firma vymenila časť predstavenstva a musela prísť s novým obchodným plánom.
Polestaru, ktorý (ak to náhodou neviete) vyrába výlučne len elektromobily, láme aktuálne väzy klesajúci dopyt po batériových autách, pričom ten sa odvíja napríklad aj od zrušenia dotácií v Nemecku. Je v tom ale tiež neochota nových zákazníkov kupovať si vozidlá vyvolávajúce úzkosť z dojazdu, obmedzená infraštruktúra, cenové vojny a v neposlednom rade i narastajúca čínska konkurencia.
Thomas Ingenlath tvrdí, že chce obrat dosiahnuť v roku 2025, čo by sa mu teoreticky mohlo podariť. Najväčším súčasným problémom Polestaru je totiž veľmi obmedzené produktové portfólio. Plug-in hybridných kupé Polestar 1 vzniklo len 1500 kusov a ich produkcia skončila už v roku 2021. Sériová výroba Polestaru 3 bola odsunutá na tento rok a ešte nezačala, Polestar 4 je zatiaľ dostupný len na extrémne náročnom čínskom trhu, a to znamená, že dnes môžete z predajne odísť len s Polestarom 2.
Samotné Volvo samozrejme nemá toľko prostriedkov, aby mohlo svoju značku dostať z červených čísiel, takže zasiahla čínska centrála.
Nezávislosť, ale pod čínskou kontrolou
Tá rozhodla, že si Volvo nechá len 18 percent akcií z pôvodných 48 percent, pretože aj táto značka má dosť vlastných starostí a sanáciu Polestaru si už nemôže dovoliť. Všetky zúčastnené strany tvrdia, že obe švédske značky budú aj naďalej spolupracovať v oblasti vývoja, výroby, komercie i popredajných služieb, v zásade sa toho ale veľa globálne nemení.
Nikoho súdneho totiž asi neprekvapí, že väčšina akcií Polestaru od Volva skončia v Geely Holding. Inak povedané, ak Polestar doteraz navonok i vnútorne mal istú malú nezávislosť spojenú so Švédmi, týmto preliatím jeho podielu z dcéry na matku v zásade končí. Vnímame to tak, že Volvo i Polestar musia odteraz pred čínskym vedením dokázať svoju schopnosť ekonomicky prežiť samostatne a nemajú už šancu tvrdiť, že ich brzdí pomoc tomu druhému.
zdroj: Polestar, Automobilwoche, Carscoops