Obrovský legislatívny tlak na znižovanie emisií pochádzajúcich z dopravy postupne prináša svoje ovocie a v segmente osobných vozidiel dochádza skutočne k veľkým medziročným nárastom podielov elektrických a elektrifikovaných vozidiel. Ako však upozorňuje organizácia Transport & Environment, v segmente ľahkých úžitkových áut tento trend výrazne zaostáva. Kým totiž predaj elektrických a plug in hybridných áut dosiahol v roku medziročne takmer trojnásobné hodnoty, predaj elektrických dodávok takmer nerástol (+ 2 %). Tento problém navyše zvýraznil obrovský dopyt po kuriérskych službách úzko súvisiacich s prudkým rozvojom internetového obchodu odštartovaného pandémiou.
Do roku 2035 ich musíme zakázať
Ako uvádza Transport & Environment, Európska únia by mala čo najskôr pritlačiť na prísnejšie emisné limity pre ľahké dodávkové vozidlá. „Emisné štandardy platiace od roku 2020 mali urobiť dodávkové vozidlá čistejšie, ich výrobcovia však nemuseli urobiť prakticky nič, aby ich splnili. Vďaka patetickým cieľom v oblasti znižovania CO2 je rozmach internetového obchodu pre našu planétu nočnou morou,“ rozhorčene konštatuje James Nix, ktorý má v Transport & Environment pod palcom dohľad nad nákladnou dopravou. Podľa Transport & Environment je nevyhnutné, aby bola EÚ v presadzovaní svojich cieľov ambicióznejšia a donútila výrobcov áut znížiť do roku 2030 emisie ich áut o celých 60 % oproti dnešku. A do roku 2035 má predaj dodávkových vozidiel so spaľovacími motormi zakázať úplne. Transport & Environment upozorňuje aj na fakt, že plug in hybridné dodávky tiež nie sú riešením, ako sa totiž ukazuje, väčšina majiteľov svoje plug in hybridy nepoužíva tak, ako má a ich reálne emisie sú násobne vyššie, než proklamujú výrobcovia.
zdroj: Transport & Environment