Hovorí sa, že keď nevieš nájsť produkt, ktorý vyhovuje tvojim potrebám, postav si ho podľa vlastných predstáv sám. Presne tohto hesla sa držali Rusi pri návrhu mestského elektrického auta, ktoré by malo v blízkej budúcnosti zaplaviť ruské ulice. Vznikalo v spolupráci automobilky Kamaz a Polytechnickej univerzity v Petrohrade, pričom ide o súčasť štátom podporovaného projektu. Rusko už dlhodobo pracuje na vývoji elektrických technológií, ktoré by mali v budúcnosti nahradiť fosílne palivá. A hoci je tam dopyt po elektrických autách zatiaľ nízky, autá ako toto majú za cieľ zabrániť budúcemu prieniku čínskych elektrických áut na ruský trh. Nie však násilne, KAMA-1, ako nový mestský elektromobil Rusi nazvali, má byť atraktívnejším produktom za prijateľnejšie peniaze. Znie to ako silné reči, no vzhľadom na obrovskú vedecko-výskumnú základňu Ruska a jeho nerastné bohatstvo to zasa nemusí byť až tak prehnaná ambícia.
Žiadny primitívny krám
KAMA-1 nemá byť žiadnym jednoduchým autom za smiešne peniaze. Naopak, má ukazovať potenciál Ruska a jeho schopnosti dostať nové technológie do sériovej výroby. Jeho vývoj sa začal len v roku 2018 a dnes je v štádiu prototypu údajne pripraveného do sériovej výroby. O nej ešte nie je rozhodnuté, Rusi zatiaľ hovoria o celkových rozmeroch 3,4 x 1,7 x 1,6 m, svetlej výške 160 mm a dojazde auta 250 km. Na jeho pohon slúži elektromotor s výkonom 80 kW (109 k) čerpajúci energiu z 33 kWh li-ion akumulátorov. Maximálna rýchlosť mestského auta je 150 km/h a z 0 na 100 km/h došprintuje za prekvapujúcich 6,7 s. Podľa Rusov sa na rýchlonabíjačke dokáže nabiť za 20 min.
KAMA-1 nie je žiadnym primitívnym vozítkom z Ruska, naopak, má používať technológie na úrovni doby.
Elektromobil KAMA-1 je pripravený aj na budúcu inštaláciu systémov poloautonómnej jazdy, už teraz však údajne úspešne prešiel všetkými potrebnými testami a dokáže získať certifikáty potrebné na sériovú výrobu a jeho legálny predaj. Kedy sa však naozaj dostane do výroby, zatiaľ žiadna zo zúčastnených strán neinformovala.
zdroj: Kamaz