Dopravný výskum aktuálneho vozového parku v Rusku robila miestna analytická agentúra Autostat. Podľa jej zistení je momentálne v prevádzke na ruských cestách oficiálne registrovaných takmer 52 mil. áut, čo nie je vzhľadom na rozľahlosť regiónu nijak výnimočné číslo. Zaujímavejší je však podiel vozidiel registrovaných v ZSSR, teda na konci roka 1991 a starších. Podľa zistení ich je v aktívnej službe na cestách stále 2,5 mil. Ide najmä o odľahlejšie regióny ďaleko od Moskvy, kde hrajú komfort a prestíž často až druhé husle. Prioritou tu je finančná nenáročnosť ich údržby, dostupnosť lacných náhradných dielcov a nezávislosť na odborných servisov. Špičková kvalita, pekné kabíny, či moderné technológie sú v ťažkých podmienkach niektorých oblastí jednoducho nepodstatné.
Aj keď sa propaganda v Rusku vždy starala o obraz bezstarostného života, v skutočnosti mali občania ZSSR dosť iných starostí. K životu pritom vždy potrebovali jednoduché a ľahko opraviteľné autá.
Vedie Lada, Moskvič je druhý
Z áut registrovaných ešte v časoch ZSSR je pochopiteľne najviac áut z Togliatti (AvtoVAZ). Koniec koncov, Lada tvorila väčšinu vozového parku v Rusku od chvíle, kedy sa predstavil jej prvý sedan VAZ 2101. Bez zaujímavosti nie je ani skutočnosť, že výroba klasických modelov so zadným náhonom prežila aj pád Sovietskeho impéria a jej výroba definitívne skončila len pred pár rokmi. Po dvojmiliónovej skupine vozidiel Lada sa druhý najväčší počet registrácií týka Moskvičov (228 000 kusov), zatiaľ čo tretiu priečku obsadil Záporožec (70 000 ks). A kde je Volga? Na štvrtej priečke, tých je v prevádzke stále 58 000 kusov. Prvú päťku uzatvára aj v Československej armáde dobre známy UAZ (57 000 ks). Technický stav sledovaných áut agentúra Autostat nepopisuje, dá sa však predpokladať, že v prevádzke zostanú dovtedy, kým k nim budú dostupné náhradné dielce.