Kým EÚ a vôbec celá ekonomicky vyspelejšia časť sveta bojuje s emisiami nekompromisným nástupom elektromobility, ruský automobilový priemysel má momentálne úplne iné starosti. Aby prežil dopady ekonomických sankcií a nedostatok komponentov od výrobcov, ktorí sa stiahli po invázii Ruska na Ukrajinu z ruského trhu, prijal celý rad opatrení. Okrem rozbehnutia viacerých jednaní s alternatívnymi výrobcami (prevažne z Číny) prišlo aj vládne rozhodnutie znižujúce náročnosť podmienok certifikácie nových áut vyrábaných v miestnych automobilkách. Šlo o dočasné riešenie platiace od jari 2022 do konca januára 2023. Keďže sa však situácia nezlepšila, ruská vláda opatrenie predĺžila do 1. júna 2023.
Kto na to doplatí viac?
V súvislosti so sankciami uvalenými na ruský automobilový priemysel sa objavuje čoraz viac otázok, kto vyjde zo súboja ako porazený a kto ako víťaz. Kým v krátkodobom horizonte padla výroba v ruských automobilkách na kolená a jej produkty sú často na smiech, z dlhodobého hľadiska sa už situácia tak optimisticky nevyvíja. Sankcie totiž podporili vznik akého nového „Východo-ázijského bloku“, do ktorého majú producenti zo „Západu“ dvere zavreté. A ak sa na ruskom trhu aj uplatnia, jedine prostredníctvom svojich ázijských filiálok, čo výrazne mení pravidlá prerozdeľovania konečného zisku.
Nech je však už pravda kdekoľvek, jedno je isté. Rusi bojujú s nedostatkom niektorých komponentov výrobou zjednodušených verzií svojich áut. Tie tak dočasne nemusia plniť v podstate žiadnu emisnú normu, nevyžaduje sa ESP, ani ABS a ani systém núdzového volania. Táto výnimka ruskej vlády prešla pozmeňovacím konaním a jej platnosť sa predĺžila z 1. februára 2023 na 1. jún 2023. Ak nebude stačiť ani to, je reálne, že si ju Rusko opäť predĺži.
zdroj: Lada online, Ria Novosti