Peniaze utratené za nové automobily v Rusku klesli za minulý rok o viac ako polovicu, výroba sa znížila, ceny prudko vzrástli a spotrebitelia prešli na lacnejšie modely z druhej ruky. Efektívnosť sankcii voči Moskve bola a stále je spochybňovaná, no niet pochýb, že automobilový priemysel dostal zásah priamo na komoru. Ten bol totiž vo veľkej miere závislý na zahraničných firmách, ktoré sa z Ruska poväčšine kompletne stiahli a svoje aktivity na tamojšom trhu ukončili.
Najnižšia produkcia od rozpadu Sovietskeho zväzu
Ruský automobilový priemysel zažíva veľmi zlé časy. Výdavky na nové autá sa minulý rok prepadli o 52 %, na 1,5 bilióna rubľov (18,8 miliardy eur), zatiaľ čo počet predaných nových áut klesol až o 59 percent. Výroba vozidiel zároveň padla na najnižšiu úroveň od rozpadu Sovietskeho zväzu v roku 1991. Podľa analytickej agentúry Autostat výdavky na nové i ojazdené vozidlá klesli vlani o viac ako 15 %, keďže inflácia zvýšila ceny a znížila životnú úroveň, a to napriek 14-percentnému nárastu výdavkov na ojazdené automobily. Tie tvorili takmer tri štvrtiny všetkých predaných áut, pričom v roku 2021 to bolo 55 %.
Moskvič 3
„Peniaze prúdili hlavne na trh s jazdenými autami,“ povedal pre agentúru Reuters generálny riaditeľ spoločnosti Autostat Sergej Udalov. „Štruktúra trhu s novými autami sa výrazne zmenila." Zároveň dodáva, že motoristom ostali lacné Lady a čínske autá, zatiaľ čo takmer všetky ostatné značky Rusko opustili.
Veľa Rusov sa pritom stále snaží uprednostniť autá západnej výroby. Príkladom je aj Anton, zamestnanec nemenovanej veľkej ruskej spoločnosti, ktorý si v decembri kúpil ojazdenú Škodu, ktorú si vybral pred domácimi alebo čínskymi alternatívami. Vozidlo ho vyšlo na 2,5 milióna rubľov (viac ako 31 tisíc eur), čo je síce o milión rubľov (12,6 tisíca eur) viac, ako by zaplatil rok predtým, no zároveň o milión rubľov menej v porovnaní s novým vozidlom. Podľa jeho slov mal šťastie, že sa mu podarilo zohnať jazdené auto západnej výroby s nízkym počtom najazdených kilometrov, keďže zásoby sa míňajú. „Nové auto je teraz výsadou bohatých ľudí, pokiaľ to nie je Lada alebo čínsky model," dodal Anton.
Zdroj: Automotive News Europe