Už v prvom článku venovanom novej emisnej norme Euro 7 sa objavila nenápadná poznámka, že „palubné systémy nových áut umožnia kedykoľvek počas ich životnosti merať sledované hodnoty emisií reálnom čase“. Podľa nových pravidiel budú musieť automobilky navyše aktualizovať diagnostické systémy v jednotlivých modeloch tak, aby hlásili všetky zmeny a chyby v motore, ktoré by mohli zvýšiť emisie. Čo to v praxi znamená?
Úpravy motorov nových áut v podstate skončia
Od 1. júla 2025, teda od chvíle, keď začnú platiť nové predpisy EU7, v podstate končí čipovanie i úpravy motorov, ako ste ich poznali. Tuningové firmy v drvivej väčšine prípadov modifikovali pohonné jednotky tak, aby mali o niečo vyšší výkon, tým ale zároveň zvyšovali aj emisie, či už NOx alebo CO2 prostredníctvom vyššej spotreby. Nová norma oficiálne robí týmto zmenám škrt cez rozpočet.
Ešte neuveriteľnejšie pôsobí zavedenie takzvaného geofencingu, teda virtuálneho perimetra nastaveného podľa intravilánu mesta či inej obývanej oblasti.
Táto novinka bude spadať pod triedu Euro 7G, ktorá je určená pre všetky nové plug-in hybridy a postará sa o to, že sa vaše vozidlo automaticky prepne do elektrického režimu po prekročení napríklad hranice mesta.
5 km a potom koniec
Že ste pred jazdou zabudli nabiť prídavný akumulátor? To je váš problém. V takýchto prípadoch vás auto najskôr varuje, aby ste vyhľadali nabíjačku. Budete mať na to presne päť nasledujúcich kilometrov. Ak to nestihnete, máte smolu. Software vaše auto jednoducho zastaví. Lokálne emisie tým síce o nula-celá-nula-nič znížite, rodiacu manželku či príbuzného s infarktom do nemocnice ale odveziete ťažko.
To nie je vtip. Európska lobistická a nátlaková organizácia Transport & Environment má dokonca dojem, že Euro 7 je málo prísna a tvrdí, že „návrh novej normy je taký slabý, že by k nej nakoniec dospel i samotný automobilový priemysel“. Klasik by povedal: Tak určite... Alebo poznáte automobilky, ktoré by takýmto spôsobom ohrozovali svojich zákazníkov?
zdroj: Autocar, Depositphotos