Tieto 2 články vnímajte iba ako úvod do problematiky. Postupne sa k niektorým modelom, alebo k niektorým riešeniam automobilky vrátim a predstavím ich bližšie.
Saab a motoršport
Saab sa v motoršporte nikdy výrazne nepresadil, aj keď nejaké tie úspechy mali. Tie najznámejšie patria modelom Saab 92, 93 a 96, ktorý pilotoval Erik „Mr. Saab“ Carlsonn v pretekoch Monte Carlo alebo v Pretekoch 1000 jazier. V roku 1967 dokonca vyhral Rally Vltava. Mimochodom, narodil sa 5. marca 1929 a zomrel 27. mája 2015.
Múzeum Saab
Toto múzeum bolo založené ešte v r. 1972 v meste Trollhattan. Návštevníci môžu vidieť tie najväčšie perly automobilky. Spoločne je vystavených vyše 120 kusov exponátov. Z histórie je zaujímavé, že múzeum sa v r. 1987 (k 50. výročiu značky) presťahovalo do nových priestorov, a v r. 1997 bolo prestavané. Po bankrote automobilky sa uvažovalo aj nad odpredajom múzea vrátane celej zbierky. To však aktivisti nedopustili a vďaka podpore z rôznych strán sa im podarilo zachrániť významnú turistickú atrakciu.
Saab išiel až do konca svoju vlastnú ligu. Už koncom minulého tisícročia priniesli charakteristickú vychytávku. Tlačidlo „Night Panel“. Funkcia bola inšpirovaná opäť svetom lietadiel. Jeho aktiváciou sa vyplo všetko podsvietenie palubných prístrojov. Aktívny ostal len rýchlomer, a aj to len do rýchlosti 140 km/h. Čo ešte Saab priniesol svetu? Spínacia skrinka v stredovom tuneli je len začiatok. Argumentovali to tým, že pri nárazoch práve udrenie o domček spínačky v klasickom mieste spôsobuje vážne zranenia. Neskôr prišli aktívne opierky hlavy Saab.
Čas bežal neúprosne ďalej. Saabu sa extrémne nedarilo, a to sa GM prestalo páčiť. Začali tlačiť do zmien, ktoré sa zasa nepáčili Saabu. Saab preto začal spoluprácu s Fuji Heavy Industries v r. 2004, ktorej podpis môžete nájsť aj na autách značky Subaru. Práve táto spolupráca priniesla model Saab 9-2x. Že neviete, čo to je? No trochu neúctivo by som mohol povedať, že ide len o facelift legendy Subaru Impreza, ale s motorom BioPower prispôsobeným na zmes etanolu.
Ďalšie zmeny vo fungovaní spoločnosti sa odohrali v r. 2009, kedy Saab chcel vykonať reštrukturalizáciu. Dokonca im v tom chcel pomôcť aj GM, ktorý požiadal švédsku vládu o pôžičku 5 miliárd švédskych korún, čo by mohlo ešte na pár rokov pomôcť pri výrobe áut. Napriek tomu vtedajší švédsky premiér Fredrik Reinfeldt označil túto myšlienku za pascu.
Bankrot
Prvé informácie o bankrote sa svetom rozšírili ešte v tom istom roku, čiže v r. 2009, kedy GM ohlásil neúspech rokovania s firmou Spyker Cars. V hre boli aj Fiat, Tata či dokonca Koenigsegg.
Napokon dohoda medzi GM a Spyker vznikla a bola ohodnotená na 74 miliónov dolárov. To malo aspoň trošku pomôcť. V r. 2010 sa BMW rozhodlo podporiť Saab, a to dodávkou štvorvalcových motorov. Avšak ani tento krok švédskej značke nepomohol, a tak boli v r. 2011 nútení vyhlásiť konkurz. Výroba však naďalej prebiehala a kusy 9-3 a 9-5 ste si pokojne mohli kúpiť ešte v marci 2013. Pokusov o reinkarnáciu bolo viacero. Skúšali to rôzni vlastníci. Dokonca pred rokmi avizovali výrobu elektromobilov. Tá sa mala rozbehnúť v r. 2019.
Saab a inovácie vo svete automobilizmu
Vyššie boli spomenuté niektoré svetové novinky. Čo by ste ešte o značke Saab mohli vedieť? Medzi najznámejšiu vec od Saabu patrí technológia Sensonic. Je to špeciálne navrhnutá prevodovka, ktorá má počítačom ovládanú automatickú spojku, ktorá napomáha radeniu prevodových stupňov. Nemýliť si ju so Sentronic, čo je klasický automat.
Nemenej zaujímavým prínosom je aj Saab Information Display, ktorý okrem iného prináša informácie o vonkajšej teplote, spotrebe, dátume... Za krátku zmienku stojí aj patent Saab ReAxs, ktorý sa viaže k zadnej náprave. Tento patent umožňuje pasívne ovládanie kolies zadnej nápravy. Toto riešenie sa osvedčilo pri modeli 9-3.
Ďalší Saab už nebude!
Pýtate sa prečo? Jednoducho preto, lebo švédska letecká spoločnosť Saab AB, ktorá vlastní meno Saab a tiež tradičné logo bývalej automobilky, ešte v r.2016 oznámila, že čínskym vlastníkom NEVS neumožní používať značku Saab. Dovtedy malo NEVS značku Saab iba zapožičanú. Pokiaľ mám správne informácie, vlastník značky ani neplánuje prepožičať meno. NEVS kúpou automobilky získalo len "Saab 9–3" továreň v Trollhatane a platformu Phoenix...
NEVS 9-3
Pod karosériou poslednej generácie značky Saab 9-3 produkujú v Číne ako model NEVS 9-3. To ste už mohli vydedukovať z predchádzajúceho odseku. NEVS - National Electric Vehicle Sweden - je čisto elektrický model, ktorý má vyše 60 % nových, respektíve, lepšie povedané, modifikovaných karosárskych a interiérových dielov. Nakoľko nejde konkrétne o produkt Saab, tak tento produkt viac rozoberať nebudeme.
Foto: Shutterstock