Jano_1987
16.01.20 10:27
T
@Stanox11Dojazd problém nie je, vždy sa dá osadiť väčšia batéria. Rýchlejšie nabíjanie už problém bude. Na to bude treba novú infraštruktúru a to bude nechutne drahá záležitosť. Takže aj do budúcnosti to isto lacnejšie ako teraz nebude, štát dá dane, aby kompenzoval výpadok daní pohonných hmôt. Napríklad ak si zoberieme, že bežne auto má spotrebu 7 litrov a benzín stojí 1,35€, cca 55% z ceny benzínu sú dane. Takže 0,743€ z každého litra ide štátu. Bežný elektromobil má spotrebu 15kWh, dajme tomu že to bude ekvivalent 7l spotreby, teda treba prirátať 5,201€. Teda ak by sa to zaviedlo hneď teraz (na 1kWh by boli dane vo výške 0,347€), tak domáce nabíjanie by vás nevyšlo na 1,5€, ale na 6,7€, čo už nie je ďaleko od spalovacích alternatív. Netreba zabúdať, že elektrina pre domácnosť ma regulovanú cenu, kľudne sa môže stať a aj sa to podľa mňa stane, že elektrina použitá na nabíjanie auta bude vyňatá a bude sa platiť bežná cena (naša firma platí v súčasnosti 0,43€/kWh), teda 15*0,43+15*0,347=11,655€. To je reálny predpoklad pri súčasných cenách. Za 11,655€ natankujem pri cene 1,35€ za liter 8,63l benzínu. Samozrejme do toho nie sú zarátané nutné investície do rozvodných sietí, elektrární atď. Výsledná suma bude ešte vyššie a podstatne.
Ja nehovorím, že elektromobily sú zlé, elektromotor má svoje klady aj zápory. Jazdil som na elektromobiloch, poznám pár ľudí, čo ich majú už dlhšie. Viem čo to obnáša. Problémom je batéria. Ak to už má byť krok dopredu, tak elektromobil by mal mať nejaký vlastný druh reaktoru alebo ako to nazvať v sebe, ktorý bude vyrábať elektrinu. Na akom princípe to bude pracovať netuším. Proste prídem, nakŕmim auto nejakým ekologickým materiálom, pri ktorého ťažbe/výrobe a spracovaní v reaktore a jeho zvyškoch nebude zaťažované životné prostredie za pár sekúnd a môžem veselo jazdiť. Teraz to funguje tak, že pri výrobe batérie vyprodukujem neskutočne množstvo emisií (nehovoriac o tom, ako vyzerá krajina po ťažbe surovín a čo všetko ďalšie to ešte obnáša) ešte viac emisií vyprodukujem pri recyklácii batérie a potom ešte musím vyrobiť novú batériu. Reálne sa bavíme, že autá sa dožívajú v priemere tak 20 rokov, v Poľsku je priemerný vek vozidiel 17 rokov, napríklad vo Švajčiarsku 6,3 či tak nejak. To znamená, že Švajčiar si každých 6 rokov kúpi nové auto v priemere. Teraz trocha teórie. Mazda vyrátala, že elektromobil nesmie mať väčšiu batériu ako 30kWh, inak po dobu svojej životnosti (rátali to na 20 rokov) bude ten elektromobil menej ekologický ako napríklad dieselová verzia. Šanca, že batéria vydrží 20 rokov je mizerná, po 10 rokoch už bude zrelá na výmenu. K podobným výpočtom dospeli aj ďalší ľudia. Taký elektromobil ako Tesla 3 s 75kWh batériou musí najazdiť aspoň 600 000km aby bol ekologickejší ako spaľovací variant. Za predpokladu že autá nám majú vydržať 20 rokov, tak ten nájazd je možný, keďže priemerný ročný nájazd je okolo 15 000km, len batéria tam nevydrží 20 rokov, ale 10 cca. Podľa výpočtov ak zoberieme také auto s 75kWh batériou, po 10 rokoch zrecyklujeme a vyrobíme novú batériu a budeme ďalších 10 rokov jazdit a potom dáme zošrotovať ten elektromobil, tak spalovacie auto (výroba až šrotovanie) môže najazdiť okolo 2 milióny km. Už je len otázka, chceme byť ozaj ekologický? Alebo nám stačí byť naoko ekologický? Lebo baterkový elektromobil nemá priame emisie (nič mu nejde z výfuku). Teraz tá dilema, mám auto spaľovacie auto, ktoré za život vyprodukuje 50 jednotiek emisií (od ťažby až po recykláciu) a mám baterkový elektromobil, ktorý za život vyprodukuje 150 jednotiek emisii, ale ono samo ako také počas jazdy nevypustí žiadnu emisiu). Čo teda chceme? Chceme byť ekologický v globálnom hľadisku? Alebo budeme len lokálne (ja jazdím vo svojom európskom meste bez emisií a robím tak vzduch lepší, čo sa ale deje u susedov ma netrápi, teda lokálne som som to zlepšil a globálne zhoršil). Preto som odporca baterkový elektromobilov. Nemajú budúcnosť a len zhoršujú situáciu. Tie isté problémy pre ktoré upadli pred 120 rokmi do zabudnutia a prestali sa používať majú aj teraz. Áno, technológie pokročili, ale elektromobil z roku 1900 dokázal prejsť 150-200km na jedno nabitie a bol výkonnejší ako vtedajšie spalovacie vozidlá. Prešlo 120 rokov a kde sme? Tie isté a veľa razy väčšie obmedzenia, dojazd 150-200km ostal. Áno môžem tam narvať 3x takú batériu, nech mám dojazd 3x taký, ale je to riešenie? Nie, len zväčšenie súčasného a budúceho problému.
Samozrejme ľudia sa potrebujú prepravovať, sú lenivý atď. Riešením problémov nie je vyrobenie elektromobilov, ale zefektívnenie verejnej dopravy, aby ju čo najviac ľudí využívalo. Autobus MHD má síce 3x také emisie ako 2.0l dieselové osobné auto, len v ňom sa priemerne odvezie 1,1človeka, kým v autobuse 150 ľudí. Na to, aby bol ten autobus ekologickejší ako bežné auto mi teda stačí aby odviezol aspoň 3-4 ľudí. Navyše to má aj iné benefity, netreba parkovacie miesta (Bratislavská MHD denne prepraví cca 350 000 cestujúcich, ráta sa osoba čo nastúpi do vozidla a odvezie sa, teda ak berieme priemer, že 1 osoba použije 3 spoje, keďže niekto prestupuje raz, niekto ani raz, denne sa prepraví odhadom 115 tisíc ľudí MHD, to to je zhruba 100 000 áut, ktoré nejazdia po BA a nemusia tu parkovať).
Odpovedať