Slovenskí zákonodarcovia chceli zvýhodniť novšie, ekologickejšie jazdiace autá na úkor tých starších, nesplňajúcich nové emisné normy. „Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ píše sa v schválenom pozmeňujucom návrhu zákona poslanca Mariána Viskupiča.
Doterajší spôsob zvýhodňoval kúpu a dovoz starých áut zo zahraničia. Išlo tak o formu majetkovej dane – čím staršie auto, tým menej musel nový majiteľ úradom zaplatiť. Tomuto prístupu po novom odzvonilo. „Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ píše sa v návrhu.
Cieľom štátu je, aby bol registračný poplatok motivačný z hľadiska kúpy novších automobilov. Na konci dňa vraj štát vyberie menej peňazí ako dnes a Slováci majú na poplatku celkovo zaplatiť menej – konkrétne o 32 miliónov eur.
Modelový výpočet poplatku
Od apríla 2023 bude dôležitý súčin výkonu vozidla a ekologického koeficientu vozidla. Ak si vezmeme modelový príklad dieselového auta s výkonom nad 110 kW, pre takéto vozidlo platí základná sadzba registračného poplatku 360 eur. Keď však ide o staršie auto, povedzme napríklad 10-ročné, sadzba sa vynásobí koeficientom 0,16, takže registračný poplatok dnes predstavuje len necelých 60 eur.
Po novom to bude inak, základná sadzba 360 eur sa vynásobí koeficientom podľa emisnej normy vozidla. Napríklad pre Euro 5 je to 0,60, v prípade Euro 4 sa použije koeficient 0,70 a pre Euro 3 je smerodajné číslo 0,80. Registračný poplatok sa tak pri tomto modelovom prepočte bude pohybovať na nasledovnej úrovni: Euro 5 – 216 eur, Euro 4 – 252 eur, Euro 3 – 288 eur.
Jedno je isté: zmena nepoteší motoristov platiacich registračný poplatok za staršie autá s vysokým výkonom. Poľahky sa môže stať, že kúpa takéhoto vozidla sa v dôsledku registračného poplatku stane neatraktívna.
Ako zistiť výšku poplatku
Nižšie vám prinášame prehľad všetkých základných sadzieb a nových koeficientov - pre výpočet registračného poplatku si potrebujete najskôr v I. časti nájsť základnú sadzbu zodpovedajúcu výkonu vášho auta. Následne vyhľadajte v II. časti správny koeficient podľa emisnej normy a pohonu vášho vozidla. V prípade, že auto nemá emisnú normu pridelenú, uplatňuje sa koeficient zvolený na základe dátumu prvej registrácie.
Súčin ekologického koeficientu a základnej sadzby je výsledný registračný poplatok, ktorý budete po novom musieť zaplatiť (minimálne 33 eur).
I. časť: Základná sadzba podľa výkonu
II. časť: Koeficient podľa emisnej normy
Takto určili poslanci NR SR nový ekologický koeficient: