Výbava áut: Čo je ozaj dôležité?

Nové údaje ukázali, ktoré technologické funkcie majitelia vo výbave vozidiel obľubujú a ktoré nie. Napríklad ovládanie gestami a displeje pre spolujazdcov považujú motoristi často za zbytočné. Štúdiu U.S. Tech Experience Index pre rok 2024, ktorá sa zamerala na používateľskú skúsenosť s novými inováciami vo vozidlách, vypracovali medzi júlom 2023 a májom 2024. Do prieskumu sa zapojilo viac ako 81 000 kupujúcich. Podmienkou bolo, aby mali nové vozidlo modelového roku 2024 a vlastnili dané auto aspoň 90 dní.

Odpovede respondentov boli rozdelené do troch kategórií: nevyhnutné funkcionality; technológie, ktoré vodiča potešia, resp. spríjemnia jazdu a nepotrebné funkcie. Za zbytočné vylepšenia označili motoristi najmä infotainment pre spolujazdca a ovládanie gestami.

Podľa prieskumu sú displeje pre spolujazdcov vo výbave áut jednoducho nepotrebné. Naučiť sa používať hlavný infotainment systém a digitálny ovládací panel určený pre vodiča môže byť pre nových majiteľov samo osebe pomerne náročné. Každá ďalšia obrazovka, zdá sa, dokáže motoristov popliesť a nehodnotia ju pozitívne.

Navyše, niektoré výskumy ukázali, že iba 10 % šoférov denne cestuje so spolujazdcom, takže sa poľahky môže stať, že displej napokon nikto nepoužíva. Navyše, takmer každý dnes už vlastní smartfón a mnohí aj tablet, takže obrazovka pre spolujazda sa stáva ešte zbytočnejšou.

Ktoré funkcie v autách sú najviac užitočné?

Na druhej strane, niektoré technológie získali pochvalu od vodičov. Funkcionality založené na umelej inteligencii (AI), ako inteligentné ovládanie klimatizácie či ďalšia automatizované nastavenia, získali pozitívne ohlasy. Naopak, technológie na báze čítačky odtlačkov prstov alebo už spomínané ovládanie gestami, boli považované za otravné.

Ovládanie gestami čelilo výraznej kritike, pričom prieskum ukázal v priemere zhruba 43 problémov na 100 vozidiel. 21 % majiteľov uviedlo, že technológia nie je v praxi dostatočne funkčná. Kritika na ovládanie gestami nie je ničím novým – ľudia sa v tomto prípade sťažujú už roky.

Bezpečnostné technológie, ktoré riešia konkrétny problém v aute, napríklad monitorovanie mŕtveho uhla a zadná kamera, získali vysoké hodnotenia od motoristov. Majitelia nových áut si v mnohých prípadoch držia  naopak vlažný prístup voči pokročilým asistenčným systémom vodiča, a to najmä čo sa týka funkcií autonómneho riadenia.

Povinné asistenčné systémy: Pomáhajú či škodia?

V EÚ sme si už zvykli na zavádzanie povinných asistenčných systémov – niektoré reálne pomáhajú, iné robia skôr opak a len zvyšujú cenu áut.

Pokiaľ ide o aktívnu pomoc pri riadení, motoristi uviedli, že uprednostňujú, keď majú nad vozidlom priamo kontrolu. Asistenčné systémy, ktoré vyžadujú zapojenie vodiča, mali lepšie hodnotenie než tie, ktoré fungujú čo najviac bez zásahu živého človeka. Štúdia J.D. Power uviedla, že problémom nie sú samotné technológie, ale fakt, že často neriešia skutočný problém.

Majitelia áut očividne nemajú odpor voči novej technológii, pokiaľ prináša skutočný úžitok a je ľahko použiteľná. Ak však automobilky naďalej ponúkajú riešenia na problémy, o ktorých majitelia ani nevedia, že sa ich týkajú, môžu očakávať odmietavú reakciu. Únava z prílišného množstva obrazoviek v autách začína narastať. Vodiči často radšej stlačia jednoduché tlačidlo namiesto toho, aby museli skúmať rôzne displeje – akokoľvek atraktívne môžu na prvý pohľad pôsobiť.

Zdroj: thedrive.com, foto: cz.depositphotos.com