Seat dlho predával len mierne prepracované Fiaty, to sa ale s príchodom Ibizy zmenilo, keďže išlo o prvý vývojový model na platforme Ronda. Bol to tiež veľmi dôležitý míľnik, ak by sa totiž projekt nepodaril, budúcnosť značky by bola ohrozená. To sa ale nestalo a dnes už poznáme piatu generáciu malého španielskeho kompaktu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ale späť k prvej generácii. Karosériu vytvoril svetoznámy dizajném Giorgetto Giugiaro, ktorý navrhol tiež prvý VW Golf či Fiat Uno. S úpravou niektorých motorov zas pomohlo Porsche. Na výber bolo niekoľko línii výbavy, napríklad CLX, GLX, SX alebo SXI a Sportline. Aj napriek tomu, že išlo o malé auto, mohli ste si objednať množstvo prvkov, ktoré v tom čase neboli v tejto kategórii úplne bežné.

Výbava Sportline mala centrálne zamykanie, predné elektricky ovládané, hmlovky či lakované nárazníky. Dnes vám môžu podobné detaily pripadať úsmevne, lenže v polovici 80. rokov ste dostávali nadštandard. Niektoré kúsky mohli mať dokonca už aj klimatizáciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 1986 Španieli predstavili 5-dverovú verziu Ibizy a o rok neskôr už upravovali podvozkové časti. Veľký facelift prišiel v roku 1991. Najslabším motorom v ponuke bol 0,9-litrový štvorvalec s výkonom 29 kW (40 koní), naopak najsilnejšie verzie Sportline s motorom 1.7, ktorý ladilo aj Porsche, mali až 76 kW (103 koní). Sporadicky môžete naraziť aj na raritu, preplňovanú jedna-päťku, tá však bola určená pre švajčiarsky trh a veľa sa ich nezachovalo.

V tej dobe bol bežný aj diesel, ktorý Španieli prebrali z dielní Fiatu, teda 1,7-litrový „komôrkový“ štvorvalec bez preplňovania. Ten mohol mať 42 kW (57 koní). Dnes je Ibiza prvej generácie skutočne skôr autom do múzea či na letné zrazy, keďže pohotovostná hmotnosť niektorých verzií hlboko pod 1 tonu neponúka veľmi vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Oslava 40. výročia

Pozrime sa ale ešte na špeciálnu edíciu aktuálnej piatej generácie. Anniversary Limited Edition má karosériu lakovanú sivou Graphene Grey a na stĺpikoch B nájdete laserom vygravírované logo. Zvonku edíciu odlíšite od bežnej Ibizy 18-palcovými diskami so sivým odtieňom. Vnútri naopak pribudli lepšie sedadlá a textilným poťahom a obklady na dverách a stredovej konzole pripomínajúce tmavý hliník. Nemôžu tiež chýbať nástupné lišty s názvom zvláštnej edície. Na slovenskom trhu bude k dispozícii od februára a štartovať bude na cene 19 600 eur.

zdroj: Seat