Staršia generácia Nemcov si ešte pamätá na ropnú krízu v 70. rokoch, v dôsledku ktorej vláda zaviedla "deň bez áut", pričom ten pripadal na nedeľu. Šéf Audi Markus Duesmann hovorí, že si vie podobné opatrenie predstaviť aj teraz ako nástroj v boji proti energetickej kríze.

Rovnako tak je Duesmann pripravený na potrebu znížiť rýchlosť na diaľniciach, ktorá dnes v Nemecku nie je vo všeobecnosti žiadnym spôsobom limitovaná. Takzvaný "Tempolimit" je v Nemecku vášnivo diskutovanou témou, ktorá má mnohých zástancov i odporcov, diskusia zosilnela v uplynulom období v kontexte šetrenia energiami po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Vyjadrenia Duesmanna vzbudili pozornosť nemeckých médií, podobné stanoviská zástupcov automobiliek nebývajú ani v Nemecku zvykom. Konkurenčné značky BMW a Mercedes nechceli návrhy šéfa Audi komentovať. Zo Stuttgartu odkázali, že Nemecko potrebuje účinný celkový balík opatrení na zmiernenie energetickej krízy.

BMW sa odvoláva na stanovisko združenia automobilového priemyslu VDA. V jeho nedávnom vyhlásení sa uvádza o čosi konkrétnejší názor: „Odmietame zákazy šoférovania ako reakciu na rastúce ceny energií, ako tomu bolo v 70. rokoch,“ hovorí prezidentka VDA Hildegard Müller. Ľudia podľa nej najlepšie sami vedia, ako rozumne šetriť.

Prečo riešime ropu?

Bavorský podnikateľský zväz vbw sa postavil jednoznačne proti nedeliam bez áut. "Máme naliehavý problém s plynom, máme urgentný problém s elektrinou, ale v oblasti benzínu a ropy nie je (problém, pozn. red.) až taký veľký," myslí si generálny riaditeľ zväzu Bertram Brossardt.

Najväčší nemecký autoklub ADAC sa k téme zavedenia rýchlostného limitu na diaľniciach nevyjadruje, hoci v minulosti tento návrh odmietal. Zmenila sa však spoločenská nálada. Autoklub má v Nemecku silný hlas, keďže zastupuje viac ako 21 miliónov členov, avšak ani medzi nimi zďaleka nepanuje jednotný názor na to, či rýchlosť na diaľniciach obmedziť.

Zdroj: br.de