Ford sa dostal do slepej uličky. Tak veľmi veril, že zákazníci hladko prejdú od áut poháňaných spaľovacími motormi k elektromobilom, že chcel o päť rokov urýchliť túto transformáciu v porovnaní s pôvodnými plánmi EÚ.

Motoristi však dokazujú, že len časť z nich (momentálne v priemere okolo 13 percent) je ochotná akceptovať vyššie ceny a obmedzenia spojené s premávkou batériových vozidiel. Dokonca i staronová šéfka Európskej komisie, Ursula von der Leyenová, spojila svoje znovuzvolenie s povolením syntetických palív a prieskumu „zákazu“ spaľovacích motorov v roku 2026. Ford tvrdo narazil.

Chýba nástupca Fiesty

Zlikvidoval si zlaté vajce v podobe najpredávanejšieho európskeho modelu, ktorým bola dlhé roky Fiesta a čo je horšie, nemá náhradu ani za ďalší veľmi žiadaný automobil, ktorý onedlho skončí – teda Focus.

Aj preto spomínaný Marin Gjaja v aktuálnom rozhovore s britským týždenníkom Autocar priznáva, že Ford v Európe už „neplánuje zastaviť predaj áut so spaľovacími motormi v priebehu nasledujúcich šiestich rokov“, ako to avizoval ešte v roku 2021. Gjaja ako dôvod uvádza neistotu, pokiaľ ide o dopyt i legislatívu spojenú s elektromobilmi.

Zákazníci hlasovali svojimi peňaženkami

„Nemyslím si, že sa môžeme naplno pustiť do niečoho bez plnej podpory našich zákazníkov,“ sype si popol na hlavu prevádzkový riaditeľ Fordu zodpovedný za elektromobily. Firma sa preto začne sústrediť na hybridy a je zaujímavé, že okrem Pumy a Kugy padlo i meno Focus. Táto drobnosť naznačuje, že by známy zástupca automobilky v nižšej strednej triede mohol na trhu vydržať o niečo dlhšie.

Na priamu otázku, prečo Ford prehodnotil plány do roku 2030 Marin Gjaja lakonicky odpovedal: „Myslím, že zákazníci hlasovali a povedali nám, že to bolo príliš ambiciózne. Myslím si tiež, že každý v tomto odvetví to už zistil na vlastnej koži. Povedal by som tiež, že upraviť plány nás donútila realita.“

Ford chystá novinky aj so spaľovacími motormi!

Prevádzkový riaditeľ batériových Fordov ďalej priznal, že zachovanie flexibility, pokiaľ ide o pohonné jednotky, bude kľúčové. Práve preto automobilka aktuálne vyvíja takzvanú „multi-energetickú platformu“, ktorá umožní firme na jednom základe vyrábať autá s rôznym pohonom a má Fordu udržať pozície v Európe.

Zaujímavé tiež je, že Ford prehodnocuje aj plány na výrobu ďalších elektromobilov. Čoskoro predstaví elektrickú Pumu a uvedie na trh batériový Tourneo Courier, ale... Kuga vyrábaná vo Valencii má po facelifte a jej životný cyklus sa tiež pomaly napĺňa. Jej miesto mal na produkčnej zaujať elektromobil, ale s prebiehajúcimi zmenami bolo rozhodnuté, že sa v španielskej továrni budú vyrábať autá so spaľovacími motormi.

Prvé auto na uvedenej novej platforme sa má začať vyrábať v roku 2027 s plánovaných objemom 300 tisíc vozidiel ročne, zatiaľ ale netušíme, o aký typ automobilu ide. A v pláne je navyše i nová Kuga, ktorá by sa mala objaviť v roku 2026. S ohľadom na súčasnosť by nás neprekvapilo, ak bude ďalej dostupná aj so spaľovacími motormi.

zdroj: Autocar