„Stojíme tvárou v tvár politikom, ktorí nechcú riskovať stratu voličov. Neodmietnu pritom veci, ktoré sú naoko pekné, no v skutočnosti im škodia. Keď chceme politikov, ktorí nám hovoria len to, čo chceme počuť, zaplatíme za celú aféru okolo CO2 vysokú cenu a všetko sa nám vráti ako bumerang,“ hovorí na adresu súčasnej environmentálnej politiky Carlos Tavares. Tavares je jedným z manažérov automobilového priemyslu, ktorí nahlas a ostro kritizujú súčasné smerovanie európskej legislatívy zameranej na „ochranu“ životného prostredia pred automobilovým priemyslom. Zároveň upozorňuje na rozdielnu efektivitu redukcie skleníkových plynov v rôznych odvetviach. Aby sme v automobilovom priemysle zredukovali tonu CO2, stojí nás to 500 eur, v energetickom priemysle by sme za rovnakú sumu vedeli znížiť jeho produkciu až päťnásobne, zatiaľ čo pri úprave pravidiel obchodu s emisnými povoleniami dokážeme za rovnakých 500 eur zredukovať reálnu tvorbu uhlíka až desaťnásobne viac ako súčasnými opatreniami v automobilovom priemysle.
Rast benzínových motorov na úkor naftových je zločin
Tavares pritom nešetrí ani súčasné trendy odsudzovania naftových motorov. „Každý, kto zastával smrť naftových motorov, spáchal trestný čin a mal by sa zaň zodpovedať,“ hovorí Tavares. Reaguje tak na fakt, že sa Európou šíria ničím nepodložené štúdie a mýty o naftových motoroch a ich reálnom vplyve na životné prostredie. Upozorňuje aj na fakt, že odkedy začal rásť podiel benzínových motorov na úkor naftových, výrazne stúpli aj emisie CO2. Problém vidí aj v tom, že politici vôbec nenačúvajú vedeckým kruhom a radšej volia populistické a do budúcnosti veľmi nezodpovedné riešenia. Nedajú si vysvetliť technickú a vedeckú stránku veci a boja sa konfrontácie s údajmi založenými na chémii a fyzike. Ako aktuálny šéf organizácie ACEA (Združenie výrobcov automobilov) pritom nehovorí len za PSA, ale za všetkých výrobcov všeobecne.
Hovorme celú pravdu o elektromobilite
Tavaresa trápi aj médiami masírovaná verejná mienka súvisiaca s elektromobilitou. „Záujmom celej spoločnosti by mal byť zodpovedný, odborný a komplexný prístup,“ hovorí. Mať elektrické autá v ponuke, podľa Tavaresa nestačí. Automobilky ich musia byť schopné aj predávať. „Kým ich nebudú mať ľudia za čo kúpiť, žiadny problém s emisiami sme nevyriešili,“ dopĺňa. Upozorňuje, že keď sa politici zasadili za masívne rozšírenie elektromobilov vo výrobných štruktúrach jednotlivých automobiliek, mali by sa postarať aj o druhú stránku veci – o miesta, kde si ich budú môcť vodiči nabíjať. Politici nesmú hádzať zodpovednosť za nepripravenú nabíjaciu infraštruktúru na automobilky. Automobilky už dávno nemajú vývoj elektromobility vo vlastných rukách a stali sa rukojemníkmi populistických rozhodnutí politikov. Príliš rýchla honba za „ekologickou“ mobilitou sa navyše môže odraziť v horšie dostupnej individuálnej mobilite, ktorá sa pre ľudí stane omnoho drahšou, než doteraz. A to je ďalšia závažná skutočnosť, ktorá sa podľa Tavaresa pred verejnosťou účelovo zamlčiava.
zdroje: Focus, L´Est Républicain