„Píšte všetci modrým perom, iná farba nebude,“ spievali svojho času Bez ladu a skladu, keď sa snažili poukázať na absurditu minulého režimu, ktorý nepripúšťal iné myšlienky alebo činy.
Rovnaký refrén „...píšte všetci rovnako, rovnaké Á, rovnaké Ó...“ sa dá bez váhania vztiahnuť aj na Európsku úniu, ktorej úradníci nie sú schopní uvedomiť si, že jeden „správny“ technologický smer (spojený navyše so surovinovou závislosťou na Číne) môže byť pre automobilový priemysel starého kontinentu cestou do záhuby.
Ak premýšľate, prečo sa automobilky proti tejto nútenej transformácii neozývajú dôslednejšie, isté vysvetlenie prináša šéf najväčšieho japonského automobilového koncernu, Akio Toyoda. Generálny riaditeľ Toyoty tvrdí, že väčšina zástupcov priemyslu pochybuje o budúcej doprave postavenej výlučne na elektromobiloch, akurát skrátka mlčí.
Toyoda pri nedávnej návšteve Thajska opäť zopakoval, že najrozumnejšou cestou je vývoj viacero rôznych technológií, vrátane hybridov, dobíjacích hybridov, áut poháňaných vodíkom, ale i batériových elektromobilov, pričom táto sloboda by dala zákazníkom možnosť vybrať si produkty podľa svojich skutočných potrieb pri súčasnom dodržaní záväzkov o čistejšej, ekologickejšej doprave.
Väčšina je za technologicú slobodu
„Ľudia v automobilovom priemysle sú z veľkej časti mlčiacou väčšinou,“ cituje šéfa Toyoty The Wall Street Journal (WSJ). „Tá tichá väčšina si samozrejme kladie otázku, či je skutočne v poriadku mať elektromobily ako jedinú možnosť. Problém je ale v tom, že zároveň vedia, že ide o trend, takže sa nemôžu ozvať nahlas... Správna odpoveď pritom stále nie je jasná, preto by sme sa nemali obmedzovať len na jedinú alternatívu,“ upozorňuje Akio Toyoda.
Jeden z najvýznamnejších manažérov priznáva, že jeho úsilie tlmočiť svoj názor vládnym úradníkom i ostatným zúčastneným stranám „sa ukázalo ako únavné“, ale novinárom WSJ tiež prezradil, že alternatívy k elektromobilom majú dnes medzi médiami i politikmi predsa len o niečo vrelejšie prijatie, ako tomu bolo kedysi. „Pred dvoma rokmi som bol jediný, kto na to upozorňoval,“ dodáva Toyoda.
Aj keď nemálo firiem sklonilo hlavu a elektrickej mobilite sa podvolili, ich továrne stále vyrábajú spaľovacie motory, aby mohli zisk z ich predaja použiť na financovanie plánov rozšírenia produkcie elektromobilov. Existujú ale aj iné spôsoby...
„Ak chceme dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, musíme si uvedomiť, že skutočným nepriateľom je uhlík, nie konkrétny pohon. A úprimne povedané, batériové autá nie sú jediným spôsobom, ako dosiahnuť svetové ciele uhlíkovej neutrality. Veríme, že môžeme pre našich zákazníkov vytvoriť kompletné portfólio možností, ako znížiť emisie, od klasických hybridov, cez plug-in hybridy, batériové elektromobily až po vozidlá s palivovými článkami,“ pripomenul v závere Akio Toyoda.
zdroj: WSJ