Nový Mégane vraj neprekročí 160 km/h
Renault-Dacia netvrdia, že už od budúceho roka platné obmedzenie na 180 km/h bude paušálna max. rýchlosť pre všetky ich autá. Platí len, že bude najvyššia možná. To znamená, že drvivá väčšina ich produkcie nedosiahne ani túto rýchlosť. Šušká sa dokonca, že ďalšia generácia Renault Mégane bude jazdiť max. 160 km/h. Ak je to pravda, je to veľmi biedna méta. Veď tieto rýchlosti zvládala pred 20 rokmi I. generácia Škody Fabia a dokonca Felicie 1,6 MPi. Aký to môže mať dopad?
Pozrime sa najprv, čo Luca de Meo oficiálne v mene Renaultu na túto tému nedávno povedal: "Negatívne reakcie boli oveľa väčšie než sme očakávali a nedáva nám to zmysel, pretože ak idete 180 a viac, je to na pokutu. Urobili sme veľké rozhodnutie s víziou predaja áut s adaptívnym tempomatom, ktorý má automaticky rešpektovať lokálne limity. Rozhodli sme sa, že auto má rešpektovať pravidlá a za ich porušenie nesie zodpovednosť vodič."
Aké negatíva môže priniesť obmedzenie maximálky?
V žiadnom prípade nie to, že vodiči Volvo alebo Renaultu prídu o možnosť jazdiť potajme 200+ na bežných cestách keď sa nik nepozerá. To je prvoplánová a povrchná argumentácia. Problém vnímam v konštrukčných súvislostiach. Ak auto dokáže dobre fungovať v tempách nad 200 km/h, je zrejmé, že v rýchlostiach okolo 140 km/h bude o to viac v poriadku. Ale keď nie je nutné navrhovať auto (ani tie výkonnejšie modely - nemyslím modely RS, ale skvelo jazdiace Renaulty GT) pre tempá nad 200 km/h, obávam sa, že sa to prejaví v robustnosti a odolnosti bŕzd. A to hneď v dvoch ohľadoch (živnotnosti - pretože budú oveľa častejšie používané bližšie k svojim konštrukčným maximám) a tiež pri športovej jazde, ktorú si vodič dokáže užiť práve na okreskách v tempách medzi 80 - 120 km/h. Nebudú mať toľko rezerv ako komponentny navrhnuté pre tempá nad 200 km/h. Podobný problém môže byť v oblasti pneumatík a podvozka z hľadiska stability...
Ak vo všetkých krajinách sveta (okrem Nemecka) je reálna rýchlosť nad 140 km/h na pokutu, a drvivá väčšina ani ponáhľajúcich sa vodičov nejazdí viac než 150 km/h, aký zmysel má obmedzenie rýchlosti na 180 km/h? Je to snáď preto, že tragické nehody sa stávajú len vo vyšších tempách? Alebo je to presne opačne, že väčšina tých s veľmi zlým koncom sa stane hlboko pod týmto limitom? Ostane takto väčšine vodičov stále možnosť zásadne porušiť MPR? Samozrejme, že áno. Snáď mi nič zásadné neuniká, ale vnímam to aj ako jednu z ciest ako priblížiť schopnosti EV áut tým s ICE pohonom. Väčšina bežných elektromobilov totiž viac než 150 km/h nejazdí. Nie sú na to navrhnuté, sprevodované a hlave sú v tempách nad 130 km/h mimoriadne nefektívne a zásadne im tam klesá dojazd.