Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen chce dať európskym výrobcom áut viac času na splnenie požiadaviek EÚ, pokiaľ ide o sankcie za nedávne sprísnenie limitov CO2. V Bruseli dnes oznámila, že už počas tejto stredy (5. marca) navrhne úpravu systému pokút.

Ak si myslíte, že EK vráti späť flotilové limity na vlaňajšiu úroveň alebo aspoň zmierni posun zo súčasných 93,6 g CO2/km na nejakú hodnotu medzi, ste na omyle. Nič také komisia nechystá. Po novom by však automobilky mali vykazovať plnenie cieľov za tri uplynulé roky, zatiaľ čo doteraz tak museli robiť každý rok.

Najprv byrokratické koliesko

Akcie európskych automobiliek začali po tomto oznámení posilňovať, pretože na prvý pohľad majú o čosi väčšiu šancu priblížiť sa uvedenému limitu, má to ale pár háčikov.

Ten prvý je samozrejme v tom, že nové nariadenie musí ešte schváliť Európsky parlament i jednotlivé štáty Európskej únie. Takzvané „automobilové krajiny“, medzi ktoré sa radí i Slovensko, by však mohli tento návrh podporiť jednohlasne a presadiť ho aj u ostatných, takže existuje pomerne veľká šanca, že nakoniec prejde. Hlavný problém je však v niečom inom.

Odklad rieši problém len v jednom prípade

Aby spomínané nariadenie automobilkám skutočne uľahčilo život, respektíve pomohlo im znížiť hroziace pokuty, budú musieť v priebehu najbližších troch rokov postupne predávať stále viac elektromobilov. V skutočnosti sa však podiel registrácií batériových áut vlani zastavil a navyše prvýkrát klesol zo 14,6 na 13,6 percenta.

Reálne výrobcovia vozidiel potrebujú zvýšiť podiel registrácií elektromobilov na minimálne 20 percent, aby sa priblížili novému flotilovému limitu CO2. Ak sa im to nepodarí, v skutočnosti nižšie pokuty nezaplatia. Môžu byť dokonca vyššie! Ak by podiel elektrických áut, respektíve záujem motoristov o tento typ pohonu ďalej klesal. Inak povedané: novým nariadením by pokutu za tri roky len oddialili.