"Bez Sergia by Chrysler neprežil," povedal Mike Jackson, riaditeľ spoločnosti AutoNation, najväčšej siete predajcov áut v USA.
66-ročný ťažký fajčiar Sergio Marchionne, známy ignorovaním oblekov a klasickej biznis pánskej konfekcie, viedol FCA ostatných 14 rokov. Mnohí ho vnímajú kontroverzne, keďže značke Fiat podľa nich zásadne nepomohol a nenaštartoval zásadný vývoj nových typov, Lancia je takmer mŕtva, Alfe Romeo sa nedarí tak, ako by si zaslúžila a ani Maserati od úspechu nevyskakuje. Jeho priaznivci však podotýkajú, že urobil obchod storočia, keď spojil Fiat a Chrysler, pretože každá značka osve by do dnešných dní neprežila.
"Som hlboko zarmútený správou o Sergiovom zdravotnom stave," povedal John Elkann, pravnuk Gianniho Agnelliho - zakladateľa značky Fiat a šéf spoločnosti Exor - hlavného vlastníka akcií v koncerne FCA. "Je to situácia, ktorá bola ešte pred pár hodinami nemysliteľná a zanecháva nás v dojme veľkej nespravodlivosti."
Bola to práve rodina Agnelli, ktorá najala Marchionneho v roku 2004, keď už málokto veril, že talianska značka môže byť zachránená. Následne, keď bol Chrysler uvedený do štátom riadeného bankrotu v roku 2009, Sergio ponúkol, že prevezme vedenie spoločnosti. Bez žiadnej lepšej možnosti mu Ministerstvo financií USA odovzdalo Chrysler prakticky zadarmo. V hre totiž boli stovky tisíc zamestnancov.
Keď Sergio Marchionne prevzal Fiat, spoločnosť mala na trhu hodnotu 5,7 miliardy dolárov. Dnes, kombinovaná hodnota FCA a Ferrari, ktoré vyčlenili spod koncernu, je 10x vyššia, cca 71,5 miliardy dolárov.
"Bez Sergia by Chrysler neprežil," povedal Mike Jackson, riaditeľ spoločnosti AutoNation, najväčšej siete predajcov áut v USA. "Jeho vyjednávanie s Ministerstvom financií bolo prosto majstrovské v časoch ohromného stresu a nervozity. Je známy tvorca hodnôt pre spoločnosti, a to nielen v auto biznise."
Keď Sergio Marchionne prevzal Fiat, spoločnosť mala na trhu hodnotu 5,7 miliardy dolárov. Dnes, kombinovaná hodnota FCA a Ferrari, ktoré vyčlenili spod koncernu, je 10x vyššia, cca 71,5 miliardy dolárov. Samozrejme, nie všetko, čoho sa Sergio dotkol, sa obrátilo na zlato. Za 14 rokov tu bolo viacero zakopnutí. Napríklad prepadák v podobe snahy znova uviesť značku Fiat a Alfa Romeo v USA. Pred pár rokmi bol koncern FCA vyšetrovaný za spôsob, akým jedná s klientmi v oblasti zvolávačiek a minulý rok čelil FCA súdu od žalobcu Ministerstva spravodlivosti za obvinenie o podvodnom softvéri v motoroch pre nižšie emisie.
Ako uvádzam na začiatku, zdravie viacerých značiek v koncerne nie je práve najlepšie. Väčšinu zisku koncernu FCA tvoria značky Jeep a RAM a celkovo je FCA menej profitujúca ako rivali Ford a GM. Okrem iného zaostáva Fiat Chrysler vo vývoji elektromobilov, autonómnych áut, aj v expanzii na najväčší automobilový trh v Číne. Ak v týchto oblastiach nedôjde k zásadnému obratu, je takmer isté, že práve tieto veci koncern FCA veľmi skoro dobehnú...
zdroj: nytimes.com