Konečne! Konečne! Konečne! Nijako inak sa mi tento materiál prosto nedá začať. Aj keď, na druhej strane, nie je najmenší dôvod, aby sme Toyotu za naťahovanie času a nekonečné dráždenie všetkých priaznivcov športiakov akokoľvek kritizovali. Lebo Toyota to vôbec nijako zvlásť neprehnala. Je zvláštne ako je ten čas vratká veličina. Sú veci, ktoré sa stali pred 10. rokmi a keď si na to spomeniete, alebo vám to niečo potvrdí, nechce sa vám veriť, že to bolo tak dávno. A naopak, sú veci, ktoré sa stali pred rokom a máte pocit, že to bolo už podstatne dávnejšie. No problém je len v nás ľuďoch. Čas fičí stále rovnako.

Zaujímavosťou je, že toto auto bude Toyota volať v Európe GT, ako odkaz na svoje predošlé gétéčka. V Japonsku sa bude volať prosto Toyota 86.

Dedičtsvo


Rozlusknutím tajomstva pocitu, či je niečo nekonečné alebo strašne krátke záleži na tom, ako vec vnímame. Je jasné, že čím viac sa na čosi tešíme, tým dlhšie a vzdialenejšie nám to pripadá. A na sériovú podobu malého ľahkého kupé od Toyoty sa tešíme ako deti už... a tu vás to udrie priatelia. Sú tomu totiž len dva roky. Prvé info a prvé foto o tom, že Toyota sa po rokoch športovej kómy znova preberá k životu sú z konca októbra 2009. Je koniec novembra 2011. Nie je to teda žiadna katastrofa, aj keď sa to zdalo byť tak nekonečne dlhé čakanie. Mnohé iné autá sa od konceptu k sériovému stavu dostávajú aj 5 a viac rokov...

Tým z vás, ktorým info o tom, že príde duchovný nástupca Toyoty AE86 unikli pre istotu pripomenieme pár vecí. Som predsvedčený, že vás veľa naozaj nie je. Ale aj by ste boli aj len traja, tých pár riadkov navyše za to určite stojí.

Hachiroku ako ju všetci priaznivci dnes poznajú je dodnes legenda. Rovnaké auto sa však predávalo aj pod označením Levin, a v Európe ako Corolla GT (1983 - 1987). Pre Japoncov je to asi rovnaká chuťovka ako pre Európanov BMW E30. Obe autá sú si náramne podobné. Konštrukčne pochádzajú z rovnakého obdobia. Obe majú motory pozdĺžne vpredu a pohon zadných kolies. Kým však BMW ponúkalo typ E30 bežne aj so 6 valcami, Toyota zas vybavila  AE86 1,6 16v s výkonom 125 k a samosvorným diferenciálom. Jej charakter patrí dodnes k legendárnym. Je totiž ľahká, skvelo sa šoféruje, má čitateľné správanie, skvelé rozloženie váhy a vďaka zadnému pohonu a samosvoru s ňou prosto bola sranda. Toyota sľubuje, že napriek trom desaťročiam, ktoré konštrukciu, vývoj a požiadavky na autá riadne skomplikovali bude nové kupé GT 86 verné rovnakým základným hodnotám.

Zdá sa, že Toyota znovuobjavila tajomstvo úspechu u tých, ktorí milujú šoférovanie. Nepotrebuje to veľa, len niekoľko správne zmiešaných ingrediencií: nízka váha, nízke ťažisko, nízke jazdné odpory a snáď aj nízka cena...

Kľúčové je naladenie

Toyota tvrdí, že GT 86 znovu zachytí radosť z jazdy. Od prvých momentov vývoja je zameraná na vodiča a radosť z jazdy. Navyše je však stále dosť praktická aj pre vašich kamošov. Je vraj najmenším 4-miestnym kupé. Aj keď úprimne, jedná sa o koncepciu 2+2. Troch kamošov dnu síce dostanete, ale len s kompromismi. Mladí však v tomto smere veľmi radi pristúpia na kompromis. Naopak, robiť kompromisy v oblasti konštrucie chcieť nebudú. Preto má GT 86 ťažisko mimoriadne nízko, výborný pomer výkonu a váhy (inými slovami výkonovú hmotnosť) a je návratom k športovým koreňom Toyoty v oblasti cestných vozidiel z 80. a 90. rokov. GT 86 stojí na úplne novej platforme, ktorej úlohou je vrátiť malým športiakom kedysi tak jasné ingrediencie - malú hmotnosť, malé jazdné odpory a malé zotrvačnosti najmä okolo zvislej osi.


Na pohon slúži (zatiaľ žiaľ znova len jeden) 2,0 litrový atmosférický benzínový 4-valcový priamovstrekový štvorcový boxer motor od Subaru do ktorého Toyota aplikovala svoj systém vstrekovania D-4S. Štvorcový znamená, že jeho vŕtanie a zdvih sú rovnakých 86 mm. Kompresný pomer je 12,5: 1. Jeho max. výkon je 147 kW (200 k) pri 7000 ot a dá 205 Nm pri 6 600 ot. Výkonovo to teda nie je žiaden borec, ale z tohto je jasné, že to bude krásne točivý a ostrý motor s veľmi postupným nárastom sily. Presne to pilot vždy chce a potrebuje - čitateľné auto. Toyota sľubuje, že kupé bude mať skvelú odozvu na plyn, presné ostré riadenie a jazdné výkony, ktoré oslovia všetkých skutočných vodičov - fajnšmekrov.

Kupé bude mať svetovú premiéru presne ako Toyota na autosalóne vo Frankfurte sľúbila - 30. novembra na domácej auto výstave Tokyo Motor Show.


Rozmery


Športiak je naozaj kompaktný. Má 4 240 mm do dĺžky, rázvor náprav je až 2 570 mm no je len 1285 mm vysoký. Tieto miery mu zaručujú prvenstvo v rebríčku najmenších 4 miestnych športiakov na svete. Umiestnenie vodiča je tak nízko a tak vzadu ako to len bolo pri tejto koncepcii možné urobiť. Rozloženie váhy je tiež super. Predná náprava má 53 a zadná 47 % celkovej hmotnosti v statickom stave. Dva podstatné body, tažisko motora a bedrové kĺby vodiča sú oba vo výške len 475 mm nad zemou.


Konštrukcia a pohon


Nezávislé zavesenie kolies je už samozrejmosťou. Vpredu sú to vzpedy McPherson, vzadu lichobežníková náprava. Obe nápravy majú vetrané kotúčové brzdy a sériovo 17" disky kolies. Boxer motor je spriahnutý podľa želania zákazníka so 6-stupňovou manuálnou, alebo rovnakostupňovou automatickou prevodovkou s páčkami pod volantom. Rovnako ako kedysi, aj táto mašinka bude mať sériovo mechanický samosvorný diferenciál. ABS a systém stability VDC (ktorý sa dá kompletne vypnúť) vývojári vyladili špeciálne pre ostrejšie jazdné použitie. Kokpit síce nie je výlučne orientovaný na vodiča, ale je celkom isté, že sa tu jazdci budú cítiť dobre. Volant má priemer 365 mm čo je najmenší sériovo použitý volant v histórii značky. GT 86 síce je jediné aktuálne vyrábané auto s boxer motorom vpredu a pohom zadných kolies, no nie je prvé. Tento honor patrí inej starej Toyote Sport800 s 2-valcovým motorom ktorého vývoj začal v roku 1962.