Koncept vodíkového BMW X5 bol predstavený ešte na autosalóne IAA vo Frankfurte v roku 2019. BMW má však históriu s vodíkom o dosť staršiu. V minulosti mali koncept s 745i Hydrogen ešte v 80-tych rokoch. V generácii E38, teda sedmičkového BMW, už skúšali vodíkom poháňať priamo spaľovací motor, v tom prípade V12 verziu BMW 750i. Auto sa volalo 750HL avšak do sériovej produkcie sa nedostalo. Vraj na toto malo šťastie novšie BMW 7 generácie E65, ktoré ako model Hydrogen 7 poslúžilo pre pár novinárov, vrcholových „biznismanov“ či politikov. V tej dobe išlo o ukážku toho, čo sa dá s vodíkom spraviť.
Spaľoval vodík aj benzín
Voči súčasným vodíkovým autám tu motor spaľoval vodík priamo, teda okrem benzínu mohol spaľovať aj vodík. Základom bol 6.0-litrový V12 z bežného 760Li a mal priemernú spotrebu okolo 50 litrov vodíka na 100 km.
V roku 2006 išlo o malú revolúciu, keď sa autá dostali aj k bežným ľuďom. Potom však BMW na vodík trocha zanevrelo.
História sa však neopakuje a BMW už vodíkom neplánuje priamo poháňať kolesá. Tentokrát budú palivové články produkovať elektrickú energiu pre elektromotor s 275 kW (374 k). Ten bude poháňať pre BMW typicky zadnú nápravu, aj keď v prípade SUV to nie je také typické. Vodíkové BMW X5 by malo mať 2 nádrže, každá s kapacitou 6 kg vodíka pri tlaku 700 bar. Presnú spotrebu a dojazd zatiaľ neprezradili, avšak deklarujú, že bude na úrovni bežného spaľovacieho modelu s benzínovým motorom. Teda aspoň 600 km.
Samozrejme bude mať aj toto vodíkové BMW ďalšie akumulátory na to, aby vám náhle nechýbala energia napríklad pri predbiehaní. Veľkosť batérie neuviedli, bežne je však malá na úrovni hybridov. Neuviedli tiež ani rýchlosť tankovania vodíka, tá je však na úrovni tankovania bežného fosílneho paliva.
A aj keď si v EU postupne začínajú uvedomovať výhody takéhoto typu auta, tak sieť vodíkových čerpacích staníc je veľmi slabá. Práve preto BMW neplánuje predávať model vo veľkých sériách. Do predaja by sa mal koncept dostať v druhej časti roka 2022, avšak ceny neprezradili.
zdroj: BMW