Majitelia čínskych áut v Rusku čelia napríklad dlhým čakacím dobám na opravy, ktoré kvôli nedostatku náhradných dielcov trvajú nezriedka od 3 do 6 mesiacov! Tento problém sa týkal najmä značiek ako Changan, Zeekr, FAW či BYD, ktoré sú známe už aj v západnej časti Európy. Aj keď firmy ako Chery, Geely alebo Haval mali lepšie zásoby komponentov, ich distribúcia súčiastok podľa tamojších motoristov tiež nie je ideálna.​

Tieto problémy podľa domácich ruských médií vznikajú nielen kvôli chýbajúcej servisnej infraštruktúre, ale na vine je tiež logistika, teda pomalé dodávky dielcov z Číny. Nedostatok originálnych súčiastok viedol navyše k nárastu používania neoriginálnych komponentov či dokonca falzifikátov (opäť z Číny), čo ďalej zvyšuje riziko i výskyt porúch a znižuje tiež bezpečnosť vozidiel.​

 

 

Podľa ruského denníka Kommersant čínske vozidlá dnes tvoria až 70–80 % vozového parku taxislužieb v Rusku. Ich životnosť? V priemerne len okolo 150 000 kilometrov, zatiaľ čo západné, juhokórejské či japonské značky bežne dosahujú 250 000 až 300 000 kilometrov.

Rastie tiež nespokojnosť zákazníkov s cenovou politikou čínskych značiek – mnohé modely sa na ruskom trhu predávajú od 2 miliónov rubľov (cca 22 000 dolárov), čo nie je o veľa menej ako v prípade áut zo západu.

Závažným problémom je tiež slabá odolnosť voči ruským klimatickým podmienkam. Extrémne mrazy v kombinácii s agresívnou posypovou chémiou vedú k rýchlemu poškodeniu laku a následnej  korózii. Mnohé modely trpia nedostatočne nadimenzovaným zavesením kolies, takže na niektorých autá praskajú pružiny už po 70 000 kilometroch!

Najzásadnejším varovaním je však fakt, že po piatich rokoch prevádzky môžu náklady na údržbu čínskeho auta prevýšiť jeho pôvodnú obstarávaciu cenu, čo je absolútne nerentabilné pre súkromných aj firemných zákazníkov.

Čo konkrétne trápi čínske autá?

Okrem problémov so servisom a náhradnými dielmi sa majitelia čínskych áut v Rusku samozrejme stretávajú aj s primárnym problémom, teda poruchami. Vodiči tvrdia, že časté sú hlavne poruchy elektronických systémov, ako sú dotykové displeje, parkovacie senzory, klimatizácia, prípadne radarové snímače.

Číňanov trápi tiež fakt, že ani ich elektromobily nie sú dimenzované na ruské klimatické podmienky. Asi neprekvapí, že batérie sa pri nízkych teplotách s nedostatočne navrhnutým termo-manažmentom vybíjajú neprimerane rýchlo.​

Značky čelia súdnym sporom

Problémy so servisom a dostupnosťou náhradných dielov viedli k nárastu súdnych sporov medzi zákazníkmi a predajcami. Ruské zákony umožňujú zákazníkom žiadať vrátenie peňazí za nefunkčné vozidlá, pričom súdy môžu nariadiť penále až 1 % denne z celkovej hodnoty auta. To vytvára finančný tlak na predajcov a zvyšuje neistotu na trhu.​

Náprava dôvery potrvá

Automobilky si váhu problémov, ktorým čelia ich zákazníci v Rusku, uvedomujú a postupne začínajú reagovať. Značky ako Chery, Geely či Haval rozširujú sieť autorizovaných servisov a zakladajú lokálne sklady náhradných dielov, aby skrátili čakacie doby na opravy. Súčasťou riešenia je aj zmena logistiky – niektoré automobilky upravujú dodávateľské trasy a zavádzajú priame dodávky dielov bez sprostredkovateľov, čím sa snažia eliminovať meškania spôsobené komplikovaným dovozom z Číny.

Okrem toho viaceré automobilky rozširujú záručné podmienky alebo ponúkajú zvýhodnené servisné balíčky ako formu kompenzácie za dlhé čakanie. Pri niektorých modeloch poskytujú aj náhradné vozidlá počas opravy. Z dlhodobého hľadiska zvažujú niektoré značky aj lokálnu produkciu – diskutuje sa o otvorení montážnych závodov alebo výrobní náhradných dielov priamo v Rusku, čím by sa znížila závislosť na čínskych dodávkach.