Aby to vysvetľovanie bolo o čosi jednoduchšie, poďme si pripomenúť, že najčastejšie používaný spaľovací motor montovaný do osobných automobilov využíva štvortaktný pracovný cyklus. Je to notoricky známa postupnosť, ale prečo si ju nezopakovať: nasávanie, kompresia, zážih spojený s expanziou a výfuk.

Patentovaná novinka Porsche (pod označením USPTO—Appl. No. 18/585,308) sa v prvých troch fázach drží vyššie uvedenej schémy, zaregistrovaný nápad je však popisovaný ako „metóda spaľovacieho stroja s dvakrát tromi taktmi“. Čo to znamená?

 

Pre lepšie pochopenie je nutné zdôrazniť, že bežné motory majú kľukový hriadeľ pevne uložený v klzných ložiskách kartera. V tomto prípade je ale kľukový mechanizmus integrovaný do planétového prevodu, ktorý je navyše excentricky uložený v otočnom mechanizme ovládanom závitovkou.

Dôvodom tejto komplikovanej konštrukcie bola snaha vytvoriť motor s variabilným zdvihom piestov, ktorý (pochopiteľne) dokáže meniť pozíciu hornej a dolnej úvrate (a tým i kompresiu). A na tomto mieste by sme sa opäť mohli vrátiť k fungovaniu nového motora Porsche...

Jeho cyklus začína nasávaním, nasleduje kompresia a zážih. V tomto momente mechanika bleskovo prestaví uloženie kľukového hriadeľa, takže piest pri pracovnom takte „spadne“ o čosi nižšie, čím sa otvoria takzvané porty. Ide o otvory v spodnej časti valca, do ktorých motor ešte raz nasaje čerstvý vzduch. Ten sa zmieša s výfukovými plynmi.

Časť zmesi je vytlačená výfukovým ventilom, ale nie celá. Čerstvý vzduch so spálenými plynmi je opäť stlačený a do tohto elektronika vstrekne ďalšie palivo. Benzín sa odparí, zmes ochladí a po stlačení je zapálená sviečkou. Až potom (teda po druhom pracovnom cykle motora) sa naplno otvárajú výfukové ventily a následne i nasávacie a celý proces začína odznova.

Z konštrukcie a spôsobu spaľovania je zrejmé, že ani v tomto prípade sa konštruktérom nepodarí úplne eliminovať emisie (napríklad NOx), ale surové výfukové plyny by mali byť čistejšie. Motor by mal mať navyše vyšší výkon než ekvivalentný štvortaktný agregát s podobným objemom.

Opäť by sme mali pripomenúť, že patent na registračnom úrade ešte neznamená, že sa dostane do praxe a následne do sériovej výroby. Manažment ale opakovane zdôrazňuje, že Porsche sa nechce vzdať spaľovacích motorov, ktoré by v kombinácii so syntetickými palivami mohli vytvoriť extrémne efektívny a čistý pohon.

zdroj: Porsche, Motor Trend