História rýchlych Mercedesov 190 sa začína písať na jar 1983, kedy sa svetu predstavila prvá športová verzia Mercedes-Benz 190 2.3-16 (jej výroba začala až v roku 1984). Hoci bola navonok stále relatívne nenápadným sedanom a výborne zapadla do zvyšku rodiny „Baby Benzov“, ako modelový rad 190 v Štuttgarte familiárne nazývali. Jej srdcom bol atmosférický štvorvalec M102.983 vyladený spoločnosťou Cosworth. Jeho zaujímavosťou boli predovšetkým 16-ventilová technika a kompresný pomer 10,5:1 (písal sa rok 1983), vďaka čomu sa vzmohol na 136 kW (185 k) pri 6000 ot./min. a 235 Nm pri relatívne nízkych 4500 ot./min. Tieto parametre robili z malého Mercedesu v prvej polovici osemdesiatych rokov raketu, o ktorú bol veľký záujem. Len v roku 1985 si ju kúpilo až 8000 zákazníkov, zatiaľ čo fabrika váhala, či sa jej podarí celkovo predať aspoň povinných 5000 áut (šlo o povinnú homologizačnú sériu, aby mohla fabrika postaviť súťažné špeciály). Celkovo sa nakoniec predalo až 19 487 ks verzie 190 2.3-16.
Hlavná hviezda roku 1984 - Mercedes Benz 190 2.3-16
Verziu 190 2.3-16 najviac preslávili preteky na Nürburgringu (dňa 12.5.1984), v ktorých sa za volantom týchto Mercedesov stretli hviezdy F1. Víťazom sa stal Ayrton Senna.
S väčším objemom
V roku 1988 zväčšil Mercedes-Benz zdvih z 80,25 na 87,20 mm (pôvodné vŕtanie 95,50 mm zachoval), čím zväčšil objem na 2,5 l a na trh poslal ešte výkonnejšiu verziu Mercedes-Benz 190 2.5-16 (143 kW/194 k). Konštruktéri však nezabudli ani na verzie bez katalyzátora (bolo ich veľmi málo, niesli označenie Rüf), ktoré mali až 150 kW (204 k). V tomto prípade však šlo o podstatne vzácnejšiu záležitosť, až do konca produkcie v roku 1993 sa z verzie 190 2.5-16 vyrobilo len 5743 kusov (v štyroch odtieňoch laku karosérie).
Verzia 190 2.5-16 z roku 1988 už útočila aj na BMW M3.
Rok Nežnej revolúcie
Ešte väčšou raritou však boli verzie s označením Evolution slúžiace ako homologizačný špeciál pre účasť fabriky v seriáli DTM. Prvá sa predstavila v roku 1989. Základ motora 2.5-16 konštruktéri zachovali, podrobili ho však niekoľkým zásadným zmenám a zvýšili jeho max. otáčky na 7250 ot./min., stály prevod 3,27:1 skrátili na 3,46:1, podvozok znížili o ďalších 19 mm, autu dopriali brzdy z roadstera SL 500 a nasadili ho na 16-palcové disky obuté do pneumatík s rozmermi 225/50 R 16. Z tejto, vizuálne výrazne odlišnej verzie postavil Mercedes-Benz len 502 kusov, všetky bez rozdielu s čiernym lakom. Zaujímavosťou bolo, že v prípade záujmu dostali zákazníci za ďalších 18 000 DEM tzv. PowerPack dvíhajúci max. výkon až na 173 kW (235 k).
Verzia Evo I debutovala na ženevskom autosalóne v roku 1989.
Marec 1990, konkrétne ženevský autosalón však bol svedkom premiéry najväčšej šialenosti vychádzajúcej zo sériových sedanov radu 190. Verejnosť prvýkrát uvidela prikrčenú a rozkročenú siluetu limitovanej edície Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evo II. Šokovala cenou 136 720 DEM aj faktom, že z nej vyrobia opäť len 502 ks. Medzi zákazníkov poslali len 500 ks, všetky v čiernomodrej metalíze „blauschwarz“, posledné dva kusy dostali zafírovú striebornú metalízu a údajne mali slúžiť výlučne pre účely fabriky.
Limitovaná edícia "Evolution II" jazdila na 17-palcových diskoch a aj napriek veľkému prítlaku na každej rovinke hravo dosiahla 250 km/h.
Pod kapotou verzie Evo II bol motor 2.5-16 (verzia s krátkym zdvihom a objemom zníženým z 2498 na 2463 cm3), mal max. výkon 173 kW (235 k) pri 7200 ot./min. (bez poškodenia zvládal až 7800 ot./min.) a 245 Nm pri 5000 otáčkach. Samozrejmosťou bolo nastaviteľné pruženie (v troch úrovniach) a výborná aerodynamika prezentovaná koeficientom aerodynamického odporu 0,29. Mohutné zadné krídlo aj predný spojler boli nastaviteľné a dokázali spolu vygenerovať až 78,3 kg prítlaku (z toho 57,1 kg vzadu a 21,2 kg vpredu) . Výroba tohto špeciálu prebiehala len necelý rok a dnes ide o najväčšiu zberateľskú raritu celého modelového radu 190.
zdroj: Daimler AG
190 2.5-16 Evo II v "ostrej" úprave pre nasadenie v seriáli DTM.
Továrenský tím DTM a jeho špeciály MB 2.5-16 Evolution II pre sezónu 1993.