Výroba áut na Slovensku: Bude nový hráč z Číny?
Čínska automobilka SAIC sa rozhoduje, kde postaví svoj závod v Európe. Slovensko má byť údajne umiestnené v rámci jej užšieho zoznamu. Keď sa to podarí, išlo by o šiestu automobilku u nás, prvú z Číny. Dnes u nás pôsobia pôvodom nemecký Volkswagen, kórejská Kia, britský Jaguar Land Rover a Stellantis s oficiálnym sídlom v Holandsku. Vo výstavbe je fabrika švédskeho Volva.
SAIC je najväčšou spomedzi automobiliek, ktoré vlastní štát v Číne. Vznikla ešte v roku 1978 a prezentuje sa ako líder čínskeho automobilového priemyslu. Skupina nedávno oznámila, že v prvom polroku 2024 doručila 2,12 milióna vozidiel. SAIC je dôležitou súčasťou širších a dlhodobých plánov Číny, ktorá sa chce stať globálnym lídrom v elektromobilite.
Problémom je, že Číne skrížili plány významné automobilové veľmoci na čele so Spojenými štátmi, ktoré v rámci obchodnej vojny uvalili clá na čínske autá. S dočasnými clami už prišla aj Európska únia, ktorá podozrieva Čínu z toho, že dotáciami výroby elektromobilov pokrivuje automobilový trh a ohrozuje domácich európskych výrobcov. Vyvratiť podozrenia mali priamo čínske automobilky. Práve SAIC sa ocitol pod drobnohľadom európskych úradníkov a je verejne známe, že s nimi príliš komunikovať nechce, čomu zodpovedá aj výška dočasných ciel uplatnená na túto firmu.
Súčasná neistá situácia ohľadom ciel je nepochybne motiváciou pre čínskych hráčov, aby sa pokúsili presunúť výrobu do Európy. O továreň SAIC má bojovať okrem Slovenska aj Španielsko a ešte dva susedné štáty: Česko a Maďarsko. Veľkou neznámou je lokalita, kde by u nás mohli nový závod postaviť. Platí, že čím viac na západ, tým menej dostupnej pracovnej sily, o ktorú sa už beztak delia ďalšie automobilky.
Nižšie nájdete rýchly prehľad otázok a odpovedí o možnej novej automobilovej investícii v SR:
Kedy by mohol nový závod SAIC začať fungovať?
Hovorí sa o roku 2027.
Ktoré krajiny sú v hre o novú fabriku?
Malo by ísť o Slovensko, Česko, Maďarsko a Španielsko.
Ktoré značky áut spadajú pod SAIC?
Pre Slovákov bude známa pôvodne britská značka MG, ale do portfólia SAIC rovnako spadajú napríklad aj značky ako Maxus, Roewe či IM.
Aké faktory bude SAIC zvažovať pri rozhodovaní?
Samozrejme pôjde o klasické faktory ako napríklad lokalita, daňové stimuly, pracovná sila, ale do úvahy má pripadať aj dostupnosť elektriny z obnoviteľných zdrojov, keďže čínske značky kladú čoraz väčší dôraz na ekológiu.
Kedy padne rozhodnutie?
Mohli by sme sa ho dozvedieť vraj už v septembri.
Zdroj: SAIC Motor, Denník N