Chcú pokoriť 600 km/h
Pritom nejde o žiadne sci-fi ale reálne dosiahnuteľný cieľ. Vývoj sériového vlaku je v plnom prúde a prototypy prekonávajú jeden rekord za druhým. 16. apríla 2015 dosiahol experimentálny vlak L0Series maximálnu rýchlosť 590 km/h! Japonským inžinierom sa tak podarilo prekonať ich vlastný rekord (581 km/h), starý 12 rokov. Na hranici 590 km/h sa však nechcú zastaviť. Ich cieľom je prekonanie hranice 600 km/h. O nový rekord sa pokúsia už v utorok.
Japonský Maglev L0Series dosiahol nový rýchlostný rekord 590 km/h. V utorok 21.4.2015 chcú Japonci prekonať hranicu 600 km/h.
Vlaková súprava L0Series využíva technológiu Maglev. Vlak pri jazde používa elektromagnety a povrchu sa nedotýka. Elektromagnety sa starajú o zdvih vozidla, ale aj o jeho pohyb. Zjednodušene sa dá povedať, že vlak „levituje“ nad povrchom dráhy. Tým pádom pri pohybe nevzniká trenie medzi kolesami a koľajnicami ako pri bežných vlakoch. Maglev vlaky môžu preto teoreticky dosahovať oveľa vyššie rýchlosti oproti konvenčným súpravám.
Doterajší rýchlostný rekord 581 km/h držal tiež japonský Maglev MLX01.
Rozšírenie technológie Maglev je pripravené a masovému nasadeniu bráni len nedostatočná infraštruktúra. Experimentálna japonská trať má dnes 42,8 km. V pláne je však trasa dlhá 286 km, ktorá bude spájať Tokio s Nagojou. Prvé Maglev vlaky by mali medzi dvoma veľkomestami voziť pasažierov v roku 2027. Bežné linky však nebudú jazdiť rýchlosťami cez 600 km/h. V pláne je maximálna rýchlosť 505 km/h. Cesta vlaku bude trvať len 40 minúť. Do roku 2045 plánujú prepojenie Tokia a Osaky. Predpokladaná trasa bude dlhá 438 km a cesta by mala trvať len 67 minút!
86% trate medzi Tokiom a Nagoyov bude pod zemským povrchom! Množstvo tunelov prináša dva problémy, prvým sú obrovské náklady na stavbu a druhým problémom sú environmentálne škody, ktoré vzniknú pri výstavbe. Stavba má podľa projektu stáť až 39 miliárd EUR. Japonci dúfajú, že časť peňazí na vývoj sa im vráti vďaka predaju technológie do USA. Tu chcú vybudovať spojenie najvýznamnejších metropol na východnom pobreží, Washingtonu a New Yorku. Maglev by mal zvládnuť cestu medzi veľkomestami za jednu hodinu. Američania chcú dosiahnuť zníženie počtu letov medzi hlavným mestom USA a NY.
Plánovaná trať medzi Tokiom a Osakou má byť hotová do roku 2045.
V súčasnosti premávajú komerčné vysoko-rýchlostné vlaky typu Maglev v Šanghaji, Číne. Jazdia tam na 30 km dlhej dráhe medzi centrom mesta a letiskom.
Zdroj: japantimes, dennikn
V súčasnosti premávajú komerčné vysoko-rýchlostné vlaky typu Maglev v Číne. Jazdia tam na 30 km dlhej dráhe medzi centrom a letiskom Šanghaja.