Klub ADAC teraz nepochybne najviac zasiahne strata dôvery všetkých jeho výsledkov a zistení. Tešia sa vysokej dôvere verejnosti. Ak oklamali čitateľov pri ocenení Gelber Engel, nemožno podobné manipulácie vylúčiť ani v ostatných oblastiach činnosti ADAC.

Mienkotvorný nemecký autoklub ADAC, ktorého poslaním celé desaťročia bolo zisťovať, odhaľovať a zverejňovať nepravdivé informácie z oblasti servisov, spoľahlivosti, obľúbenosti či manipulácie s tachometrami sám podvádzal. Obvinenia priznali. Obvinenie sa týka pre verejnosť najdôležitejšej kategórie spoľahlivosti vozidiel. Konkrétne sa jedná o cenu - Najobľúbenejšie auto Nemcov. Denník Süddeutsche Zeitung uvádza, že minimálne údaje o počte hlasov v ankete boli prikrášlené. Inými slovami, boli vymyslené. ADAC k účasti v ankete prizval všetkých, až 18,8 milióna registrovaných členov. Anketa Gelber Engel má reprezentovať prierez názorov miliónov užívateľov. Problém však nastáva v momente, keď sa ankety zúčastní výrazne menej ľudí než sa očakáva. Klub tento problém riešil "elegantne". Počet účastníkov v aknete navýšil. Podľa Süddeutsche Zeitung sa tak minulý rok (výsledky pre r2014) nestalo prvýkrát. Denník zistil, že k manipulácii došlo aj predošlé dva roky!

Tohtoročný víťaz ankety Volkswagen Golf VII, dostal v skutočnosti 10x menej hlasov, než uvádzal autoklub!

Šéf komunikácie ADAC sa priznal a zložil funkciu

Šéfredaktor členského klubového časopisu Motorwelt a šéf komunikácie ADAC Michael Ramstetter v rozhovoroch s vedením klubu priznal, že údaj o počte účastníkov v ankete „Najobľúbenejšie auto Nemcov“ zvýšil. Prevzal osobnú zodpovednosť a s okamžitou platnosťou sa vzdal všetkých funkcií.


Obhajoba ADACu - dá sa jej veriť?

ADAC tvrdí, že manipulácia sa nedotkla žiadnej z 8 zostávajúcich kategórií ani výsledkov Gelber Engel. Podľa klubu sa týkala výlučne počtov účastníkov ankety. Z tohto dôvodu ADAC vysvetlí všetky podozrenia a pre hlasovanie v kategórii Najobľúbenejšie auto v budúcom ročníku Gelber Engel 2015 vypracuje postup, na ktorý bude dohliadať notár. Cieľom je „zbaviť sa akýchkoľvek podozrení a dosiahnuť vysokú transparentnosť“, uzatvára ADAC.


Dôveryhodnosť v troskách

Vedenie klubu si naivne myslí, že priznaním, vyvodením dôsledkov a nápravou spočítavania hlasov s prítomnosťou notára bude všetko ok. Obávam sa, že sú na veľkom omyle. Dokazujú to reakcie nie len v nemeckej tlači. Do veci sa v nedeľu zapojil minister dopravy Alexander Dobrindt. „ADAC sa teraz musí postarať o to, aby vyložil karty na stôl,“ cituje Focus Online. Posledné udalosti dokazujú, že „veľkým združeniam by sa občas zišlo trochu skromnosti“. Ministrove pobúrenie je pochopiteľné o to viac, že ešte pred voľbami sa spolu s ADAC postavil proti plánovanému spoplatneniu nemeckých diaľnic pre cudzincov.
 

K afére ADACu sa ozvala aj konkurencia, ďalší nemecký klubu Auto Club Europa (ACE). Proti podobným oceneniam v automobilovom sektore ACE ostro vystupuje. Ak chce niekto vedieť, ktorý model je najobľúbenejší, mal by si pozrieť oficiálne a presné informácie Úradu pre automobilovú dopravu. „Všetko ostatné je očividne len klam a chvastanie,“ cituje Focus Online z vyhlásenia ACE. Podľa klubu nie je jasné, z akého dôvodu renomované automobilky prijímajú takúto „trápnu frašku“. Ja si myslím, že to je celkom zrejmé a jasné. Nie len skvelý dôvod na ďalšie promo a PR v médiách, ale aj nástroj ako váhavých klientov nie len v Nemecku presvedčiť na pravosť a správnosť voľby práve konkrétne oceneného auta.
 

Podozrenie, ktoré mi pri písaní tohto článku napadli ako prvé podporujú aj viaceré osobnosti automobilového priemyslu. Klub ADAC teraz nepochybne najviac zasiahne strata dôvery všetkých jeho výsledkov a zistení. Tešia sa vysokej dôvere verejnosti. Ak oklamali čitateľov pri ocenení Gelber Engel, nemožno podobné manipulácie vylúčiť ani v ostatných oblastiach činnosti ADAC. Ukazuje sa, že v rámci klubu pri hodnotení výsledkov absentuje kvalitný kontrolný mechanizmus.


Ticho nezostali ani samotné automobilky. Aféra najviac zasiahne Volkswagen, nakoľko v ankete vyhral práve VW Golf. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) zatiaľ nie je jasné, či koncern vráti zatiaľ bezcenný titul. Pravdepodobne Wolfsburg počká na ďalší vývoj. Hovorca VW však pre FAZ zdôraznil, že podľa oficiálnych štatistík je Golf najpredávanejším modelom v Nemecku, a preto je aj bez manipulácií ADAC objektívne najobľúbenejším autom Nemcov.

Oficiálne priznanie ADAC