Dvojdverová Škoda 1000/1100 MBX je len krátkou epizódou v živote automobilky Škoda Auto, napriek tomu je dnes takmer legendou a najmä v bývalom Československu veľmi vyhľadávanou zberateľskou raritou. Ako to už pri československých veteránoch a youngtimeroch chodí, občas aj poriadne predraženou. Dôvod je však jednoduchý – vyrobilo sa ich veľmi málo.
Pôvodne chceli v AZNP vyrábať kombi verziu klasickej "Tisícky", problémy s prehrievaním ležatého motora umiestneného pod podlahou kufra však vystavili celému projektu STOP-ku.
Krútila sa, netesnila a pri defekte mala problém
Automobilka AZNP Mladá Boleslav súrne potrebovala podporiť svoje exportné aktivity, ktoré jej prinášali toľko potrebnú „tvrdú“ menu, bolo jej však jasné, že len s klasickým novým sedanom Š 1000 MB za hranicami veľa vody nenamúti. Nie že by o škodovky nebol v zahraničí záujem, no bolo ich potrebné predávať viac, na rad preto prišiel vývoj viacerých karosárskych verzií odvodených od sedanu. Ako sa neskôr ukázalo, kabriolet ani kombi sa do sériovej výroby pretlačiť nepodarilo (kvôli technológii výroby a nedostatkom pri subdodávateľoch), šikovným konštruktérom sa však podarilo navrhnúť atraktívny dvojdverový tudor bez B-stĺpika. Oslabená konštrukcia sériovej karosérie si však nakoniec aj v tomto prípade vybrala svoju daň.
Skelet Š 1000/1100 MBX sa krútil. Dokonca tak, že pri vyheverovaní počas opravy defektu sa neraz ohla aj jeho podlaha. Do auta navyše často zatekalo.
Dvojdverová novinka s označením Š 1000 MBX sa svetu prvýkrát ukázala na jar roku 1966, rozbeh sériovej výroby sa však datuje až na jeseň roku 1966. Tu sa však začali diať divy. Výrobná linka prispôsobená výrobe štvordverových sedanov Š 1000 MB si s MBX nerozumela a jej dopravníky nedokázali uchytiť karosériu tak, aby sa bez B-stĺpikov nedeformovala. Linka sa preto spomaľovala a autá museli robotníci dokončovať ručne. Neraz dokonca skelety s ohnutou podlahou posielali znova na repas, čo neuveriteľne zdržiavalo a predražovalo výrobu. Tej nepomohlo ani premiestnenie do Kvasín. Po troch rokoch trápenia preto automobilka ohlásila koniec výroby verzie Š 1000/1100 MBX a namiesto plánovaných 50 000 kusov ukončila jej produkciu už pri počte 2517 vyrobených áut. Exportné ambície automobilky tak namiesto dvojdverového tudora nakoniec uspokojovala výbehová Octavia Combi, ktorá fabrike nakoniec zarábala paradoxne viac devízových peňazí, než novší sedan Š 1000 MB.
Mali ich vyrobiť 50 000 kusov, nakoniec s ťažkosťami ako tak vyrobili aspoň 2517 exemplárov.