Jano_1987
30.03.20 09:40
V
@Jano_1987Dedo mal tú Škodu 100L od 1972 do 1997, potom ju dostala naša rodina. Sme ju mali od 1997 do 2003 v ktorom išla do šrotu, keďže bola neskutočne hrdzavá a cena opravy bola väčšia ako kúpa nového auta. Motor bežal hladko, ale je pravda, že to aut najazdilo len nejak 150 000km a z nich sme najazdili my 60 000km. A tu je ten pes zakopaný. Ľudia si pamätajú staré autá ako Škody cez ružovú optiku. Áno, veľa z nich sa dožilo vysokého veku, ale v tom čase veľa ľudí malo garáž a autami sa bežne veľa nejazdilo. 25 ročná Škoda 100 s nájazdom do 100 000km nebola žiadna rarita. Treba na to pozerať aj cez vtedajšiu optiku, kedy autá neboli bežne dostupné, na nové sa čakalo aj roky. Cena bola astronomická, niečo ako keby som teraz kupoval auto za 60-80 tisíc €. Bicykel bol vtedy bežný dopravný prostriedok. Do nejakých 5-10km bežne sa chodilo bikom, teraz veľa ľudí jazdí tie vzdialenosti autami. MHD jazdilo tiež, aj SAD do každej dediny, všetci začínali a končili v robote naraz, okrem výnimiek ako pekár atď. Ľudia nutne nepotrebovali to auto na dennodenné cestovanie do roboty. V súčastnosti za 10 rokov ľudia najazdia tak 150-200 tisíc km pomerne bežne, vtedy na to potrebovali 25-30 rokov. Áno, je pravdou, že staré škodovky si zvládol opraviť každý priemerne manuálne zručný človek, aspoň niektoré časti. Ale pomaly každý mesiac na tom niečo bolo treba robiť. Teraz kúpim nové auto, každých 10-15 tisíc km mením olej, dolievam vodu do ostrekovača, pri 80-150 tisíc km vymením rozvody a jazdím ďalej a znova mením olej (samozrejme pokiaľ som nekúpil auto s motorom ako je TSI a podobne). Najazdiť 200-250 tisíc km na súčasných motoroch nie je nič výnimočné bez veľkých problémov. Motor so Škody 100 po 200-250 tisíc km bol zrelý na výmenu mal za sebou už 3-4 generálky a ďalej sa už generálkovať nedalo. Keď cca okolo roku 2000 nastávala generačná výmena Škody 100/110/105 za Felície (v tom čase už ich zvyčajne mali len staršie ročníky v zachovalom stave, teda ľudia čo si ich vtedy kúpili a bolo blízko dôchodcovskému veku, zvyčajne mali všetci garáž a auto sa vytiahlo len na Dušičky a podobne), tak sa ich na trh dostalo veľa, ale už o ne záujem nebol, keďže ich v obehu bolo množstvo a ich chyby boli známe, hlavne hrdza. Na druhú stranu, prečo by si vtedy niekto kupoval starú škodovku, keď už mohol mať pomerne moderného Favorita, Felíciu, alebo nejaký jazdený VW, Mazdu, Peugeot, Citroen, Fiat, ktoré aj keď už tiež mali svoj vek, tak v porovnaní s Škodou 100-125 to bol úplne iný level. Strýko mal do cca 2010 Škodu 125l. Pamatám si, keď sme u neho boli v 2007 na návšteve s naším Fiatom Regata 1.9D (diesel bez turba). Autá cca rovnako staré, ale Fiat úplne niekde inde. Klíma, elektrické ovládanie okien vpredu, centrál (nepamätám si, či už mal vtedy diaľkové otváranie dverí), jazdné vlastnosti úplne ide, aj kvalita a spracovanie auta a interéru. Strýko bol šokovaný, keď sa si ho vyskúšal. Nechcel veriť, že to je rovnako staré ako jeho 125L.
Odpovedať