Zmapovať všetky míľniky automobilky, všetky dôležité modely a ročníky, to by bolo málo vôbec do dvoch článkov, nie do jedného. Preto si aspoň z rýchlosti pripomeňme najvýraznejšie dátumy v histórii značky.
Všetko to začalo výrobou bicyklov.
Ako som už spomenul, všetko to začalo v roku 1895, kedy Václav Laurin a Václav Klement začali s opravami a výrobou bicyklov. Ich výrobný program však nezostal len pri jednostopových vozidlách. Postupne sa preorientovali na nových rozmach, výrobu automobilov.
Prvý kúsok, model Voiturette A, debutoval v roku 1905, teda pred 115 rokmi. O 2 roky neskôr sa podnik mení na akciovú spoločnosť a počas prvej svetovej vojny vyrába vojenské komponenty. Po požiari haly v roku 1924 však prichádza veľký zlom, spoločnosť hľadá silného partnera.
Spojenie so Škodou
Tým sa o rok neskôr stáva plzenská Škoda, s tým prichádza aj postupný zánik znakov Laurin & Klement a nahradenie okrídleným šípom Škoda. Výroba sa neorientuje len na menšie modely, v produkcii sú aj luxusné modely, ako napríklad Superb (nie ten novodobý).
Populárna Octavia ešte za čias, keď vývoj prebiehal bez výrazného obmedzovania.
Po druhej svetovej vojne prichádza zoštátnenie automobilky, výroba konkurenčne schopných modelov Octavia, Felicia alebo 1000 MB v roku 1964. S ňou tiež prichádza nový technický prvok, motor vzadu, ktorý bude so Škodou spojený ďalších takmer 25 rokov.
Model 1000 MB mal mnoho prezývok, prišiel tiež s koncepciou motor vzadu.
Po 1000ke nasledujú modely 100, 105 a 120, modernizované „eMko“, až v roku 1987 automobilka predstavuje dlho očakávaný Favorit. Automobil s modernou koncepciou s motorom vpredu uloženým priečne a pohonom predných kolies. K slovu môže prísť aj karosárska verzia kombi. Po roku 1989 prichádza k automobilka k novým problémom a hľadá zahraničného investora.
Elektrifikované modely Superb a Citigo.
Ním sa stáva Volkswagen, najprv predstavia modernizovaný Favorit, neskôr ešte väčšiu modernizáciu s názvom Felicia. To už však beží na plno vývoj nového typu, Octavie, ktorú predstavili v roku 1996 a odvtedy je to predajný hit. Po nej v roku 1999 prichádza Fabia, o 2 roky neskôr luxusne orientovaný Superb.
Budúcnosť automobilky, Škoda Vision E.
Odvtedy prešlo už mnoho rokov, vystriedalo sa niekoľko generácií spomínaných modelov, prišla mánia SUV a v tomto roku aj prvé elektrifikované modely Škoda, plug-in hybrid Superb a elektrické Citigo. Škoda má nasmerované k rozvoju v oblasti elektromobility, nové modely budú postupne prichádzať aj s dávkou elektrifikácie. Do roku 2022 plánujú predstaviť až 30 nových modelov, z toho 10 má mať elektrifikovaný pohon. Automobilke tak treba popriať všetko naj a minimálne ďalších 125 rokov života.
Zdroj foto: Škoda
Aktuálna ponuka modelov Škoda