Vznikla v prvej polovici 70. rokov pod interným kódovým označením Š 734, v čase, keď Škoda 130 RS ešte neexistovala. Jej základom sa stal dvojdverový model 110 R Coupé so zníženou strechou i bokmi, oveľa zaujímavejšia však bola jej pohonná jednotka.
Škoda 200 RS dostala prototypový celohliníkový motor Š 720 s modernými rozvodmi OHC a konštruktéri pri stavbe tohto auta využili skúsenosti z výroby modelov 120 S Rallye. Výsledkom bol úplne prvý model s písmenami RS v názve, ktorý mal hmotnosť len o niečo málo vyššiu ako 800 kg a v závislosti na finálnom prevode bol schopný jazdiť rýchlosťou 210 kilometrov za hodinu.
„Dvestovka“ mala karosériu doplnenú bezpečnostným oceľovým rámom, ktorý bol priamo integrovaný do jej konštrukcie a zároveň zásadne zvyšoval torznú tuhosť. Kvôli zachovaniu nízkej hmotnosti auto dostalo hliníkovú strechu a z rovnakého materiálu bola vyrobená tiež predná kapota a vonkajšie plechy dverí. Veko motora bolo pre zmenu zo živice vystuženej sklenými vláknami.
163 koní na 800 kg
Pohonná jednotka existovala v dvoch verziách. Menšia mala objem 1,8 litra a príslušné auto nieslo označenie 180 RS. Väčší agregát mal kľukový hriadeľ s predĺženým zdvihom (zo 74,5 na 84 mm) a pri rovnakom vŕtaní (87 mm) mal zdvihový objem 1997 centimetrov kubických. Súčasťou výbavy pohonnej jednotky bol plnoprietokový čistič oleja Purolator s chladičom, mazanie so sluchou kľukovou skriňou a zapaľovanie Lucas. O prípravu zmesi sa starali dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2, vďaka ktorým 200 RS produkovala 163 koní pri 6000 ot./min.
Súťažný špeciál mal pôvodne prevodovku Tatra, tá sa ale neosvedčila, takže vývojové oddelenie použilo päťstupňový manuál Porsche s jednolamelovou spojkou Fichtel & Sachs a tanierovou pružinou. O odpruženie sa starali klasické vinuté pružiny, doplnené zákazkovými nastaviteľnými teleskopickými tlmičmi Koni Sport. A pretože pôvodný brzdový systém by na nový výkonný motor a jeho dynamiku nestačil, pod horčíkovými kolesami sa objavili štyri kotúčové brzdy britskej spoločnosti Girling.
Kupé 200 RS prvýkrát štartovalo 1. júna 1974 v rámci Rallye Škoda v Mladé Boleslavi a aj keď nikdy nedosiahlo významnejší úspech (neprispela tomu ani zmena pravidiel, ktorá viedla k vývoju 130 RS), nepochybne patrí k zlatému fondu svojej značky.
Aj preto neprekvapuje, že sa toto vozidlo objavilo v programe „Ikony v novom kabáte“, ktorý aspoň virtuálne oživuje hviezdy s logom okrídleného šípu. O tento návrh sa postaral dizajnér Daniel Petr, ktorý svojho času pracoval na prvej Octavii WRC.
„Snažil som sa zachovať červeno-bielu grafiku, ktorá bola pre 200 RS typická. V tej dobe to boli továrenské farby,“ hovorí český návrhár. „Do novej podoby som preniesol aj niektoré detaily, nechcel som ale, aby auto na prvý pohľad vyzeralo ako originál. Chcel som, aby bol vidieť pokrok vo vývoji tvarov a aby vozidlo skutočne pôsobilo moderne,“ dodáva Daniel Petr.
Či sa mu to skutočne podarilo, necháme na vašom posúdení, člen štylistického oddelenia Škody však pripomína, že svoj výtvor navrhoval tak, aby v prípade jeho výroby skutočne fungoval. „Nájsť v prípade pretekárskych špeciálov kompromis medzi funkčnosťou a krásou je vždy výzva. Som tým však po rokoch práce nasiaknutý, takže som sa to snažil dosiahnuť aj v prípade tejto čistej fantázie. Myslel som na chladenie motora, brzdového systému, aerodynamické prvky a celkovú ergonómiu. Nad samotným pohonom som veľmi nepremýšľal, ale auto by určite malo spaľovací motor a použiť by sa dala i hybridná jednotka,“ podotýka na záver dizajnér Daniel Petr.
zdroj: Škoda Auto