Situácia vôbec nie je ružová. Ukrajinsko-ruský konflikt nemá len materiálne dôsledky, či škody na zdraví a straty na životoch, ale aj vážne obchodné dôsledky, s ktorými sa budú musieť vysporiadať všetky spoločnosti vyvážajúce, či obchodujúce s ruskou a ukrajinskou stranou. Svoje produkty na oboch stranách konfliktu vyrába aj česká automobilka Škoda Auto, ktorá za východné výrobné závody pred nedávnom prebrala zodpovednosť. Koncernu VW preto poslala oficiálny list, v ktorom sa pýta, ako bude VW riešiť aktuálnu situáciu a ako chce chrániť svojich zamestnancov.
Existujú reálne scenáre, čo teraz?
„Obraciame sa na vás, aby sme vyjadrili svoje rastúce obavy zo stále napätejšej situácie medzi Ukrajinou a Ruskom,“ začína list adresovaný aj Herbertovi Diessovi, najvyššiemu predstaviteľovi koncernu Volkswagen. Jaroslav Povšík z Odbory KOVO v ňom vyjadruje najmä obavy nad bezpečnosťou miestnych zamestnancov, pretože momentálne zastupuje záujmy všetkých kolegov a kolegýň koncernu VW na východe. A pripomína, že zamestnancov má koncern nielen v Kaluge a Nižnom Novgorode, ale aj v závode MAN/Scania v Petrohrade. Pod listom sú podpísaní aj predsedkyňa Európskej a Svetovej rady zamestnancov koncernu VW, jej generálny tajomník, aj už spomínaný Predseda Odborov KOVO Škoda Auto. V liste sa vedenia koncernu, okrem iného, pýtajú na to, ako koncernové vedenie vníma aktuálnu situáciu, akým spôsobom pravidelne komunikujú s kolegami na mieste, ako prebieha komunikácia s orgánmi EÚ, či aké opatrenia hodlá koncern zrealizovať, aby v prípade krízy ochránil svojich zamestnancov v Rusku a na Ukrajine. V liste sa pochopiteľne venujú aj obchodným otázkam a od vedenia koncernu žiadajú odpovede na to, ako činnosť výrobných závodov ovplyvnia sankcie a či sú už vypracované jednotlivé scenáre hospodárskeho dopadu na koncern.
zdroj: Škodovácky odborář