„Povedzme, že dúfame, že sa tam nevyrába a nevyvíja žiadna ďalšia činnosť. Určite nie žiadna zásadná,“ začína rozprávanie o aktuálnej situácii vo výrobných závodoch na území Ruska Jaroslav Povšík z predstavenstva mladoboleslavskej automobilky. Vedenie Škoda Auto a celého koncernu VW momentálne rieši otázku, či v Rusku zostať, alebo ho opustiť. Ukončenie výroby, ktorú už deklarovali takmer všetci, a definitívne opustenie územia a odchod z Ruska, sú však diametrálne rozdielne veci. „Manažéri radi hovoria o zodpovednosti, ktorú máme za zamestnancov, biznis, aj akcionárov, podľa nás je to však aj otázka morálky a svedomia,“ pokračuje Povšík. Zároveň prezrádza, že situácia v Rusku je momentálne taká, že tam nie je možné podnikať, ani vyvíjať akúkoľvek inú činnosť. Tiež je tu veľké riziko straty kreditu medzi zákazníkmi Škody Auto. Definitívny verdikt nad budúcnosťou výroby v Rusku zatiaľ nepadol, všetko však nasvedčuje tomu, že Škoda tamojšiu výrobu opustí. „Určite vieme, že Rusko už nedáme dokopy. Odpíšeme aj Nižnij Novgorod,“ prezrádza Jaroslav Povšík. V Nižnom Novgorode Škoda Auto vyrábala tri modely, štvrtý vychádzal zo závodu v Kaluge.
Zodpovednosť za ľudí v ukrajinských závodoch
„Cítime aj zodpovednosť za našich ukrajinských zamestnancov, najmä za tých, ktorí pracujú na káblových zväzkoch. Túto prácu, pri ktorej odchádzajú najmä karpálne tunely na rukách, vykonávajú predovšetkým ženy a káble vyrábajú ručne,“ hovorí Jaroslav Povšík na adresu ukrajinskej výroby. „Prečo myslíte, že je táto práca najmä na Ukrajine, tak vzdialenej od Nemecka? Vybratá bola práve preto, že sú tam extrémne nízke náklady, všeobecne najmä na zamestnancov. Tieto nízke náklady prekonali dokonca aj výrazné politické riziko panujúce od okupácie Krymu v roku 2014,“ doplnil Povšík.
zdroj: ČTK, Škodovácký odborář