Robotický semafor s názvom IPA2X má pomáhať deťom, seniorom a ľuďom so zdravotným postihnutím bezpečne prechádzať cez cestu. Na vývoji tohto inteligentného asistenta sa podieľali odborníci z Ústavu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Prahe (CIIRC), Technickej univerzity v Mníchove a Škody, ktorí sa okrem iného zamerali aj na novú digitálnu masku.
„Robot vyrazí do stredu prechodu pre chodcov. V okamihu, keď sa tam dostane, zobrazí zeleného panáčika a chodci môžu prejsť. Robot monitoruje svoje okolie, takže je schopný zistiť, že sa k prechodu blíži auto. Výhodou je, že vďaka vysoko umiestneným senzorom vidí aj cez rad zaparkovaných áut. Na cestu vstúpi, až keď vidí, že je to bezpečné," hovorí Michal Sojka z CIIRC.
Dva metre vysoký robotický semafor komunikuje nielen s chodcami čakajúcimi na bezpečný prechod cez cestu, ale tiež s prichádzajúcim autom. Jeho smerom zobrazí značku „Stop“ a zároveň do vozidla posiela upozornenie, ktoré sa vodičovi zobrazí na displeji infotainmentu. Ďalšie vývojové verzie by mali vydávať aj sprievodné zvukové signály.
Súčasťou tohto projektu je tiež spomínaná signalizačná predná maska. Z diaľky je totiž pre chodcov častokrát náročné rozpoznať, či ich vodič prichádzajúceho vozidla vidí a začína brzdiť. Tento typ masky by mal preto fungovať na princípe predného brzdového svetla. Vývojári zo Škody do nej zabudovali pásy LED, ktoré sú schopné zobraziť piktogramy či rovno animácie.
Ako to bude fungovať?
Scenár by mal byť nasledovný. Auto sa blíži k prechodu a upozorňuje ľudí, že ich registruje. Zastaví a ukáže im napríklad zelenými šípkami, že môžu prejsť. Keď sú chodci bezpečne na druhej strane a vozidlo sa chystá pohnúť, opäť dá signál „Stoj, už neprechádzaj“. V inej situácia, keď auto blížiace sa k prechodu nemôže z nejakého dôvodu spomaliť zastaviť, môže dať jasne najavo: „Pozor, nemôžem brzdiť, nevstupujte na cestu“. Súčasná testovaná symbolika zahŕňa zelené šípky, zeleného panáčika, výstražný trojuholník alebo červený trojuholník s krížom, teda farby, na ktoré sme zvyknutí aj z bežných semaforov.
Automobilka má za sebou pilotnú fázu testovania, ktoré prebehlo v troch európskych mestách, konkrétne v talianskom Miláne, Modene a slovinskej Ľubľane. Skúšky by mali skončiť v roku 2024, pričom už v 2025 by sa robotické semafory mohli objaviť v uliciach.
Odpovedalo 40 ľudí
Zdroj: Škoda